Ingen økning i lufthavnavgiftene

Ingen økning i lufthavnavgiftene

- Lufthavnsavgiftene skal ikke øke i 2016. Effektiviseringsprogrammet i Avinor gir resultater, og flyreisende nyter godt av det, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

  • flyplass
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Et effektivt og trygt flytilbud er en sentral del av landets infrastruktur og er viktig for næringslivet og innbyggerne. Da må vi sikre at avgiftsnivået holdes på et moderat nivå. Regjeringen vil videreføre avgiftsnivået fra 2015 i 2016, noe som gir en nedgang i avgiftssatsene når man tar hensyn til forventet prisstigning, sier samferdselsministeren.

Hva er luftfartsavgifter og hva brukes de til?

Lufthavnsavgift er en avgift flyselskapene betaler til Avinor for å få benytte lufthavnen, som for eksempel passasjeravgift og startavgift. Lufthavnavgiftene bidrar til å finansiere drift og investeringer på Avinors 46 lufthavner.

[img id="1"]

Hvordan fastsettes lufthavnsavgiftene?

Samferdselsdepartementet fastsetter de overordnede rammene for Avinors inntekter for både start- og passasjeravgiften for det kommende året. På grunnlag av de fastsatte rammene, sender Avinor sitt forslag for avgiftssatser til Luftfartstilsynet, som fastsetter de endelige satsene.

Departementets rammevedtak er basert på analyser av Avinors inntekter og kostnader. Avgiftsinntektene skal dekke differensen mellom Avinors kostnader ved drift og investeringer i flyplassnettet, og selskapets kommersielle inntekter. De kommersielle inntektene er anslått på grunnlag av trafikkprognoser som tilsier noe lavere vekst i 2016 enn i de foregående årene.

Nye rutiner for å fastsette avgifter

Fra og med 2015 er det nye rutinger for å fastsette avgifter. Dette fordi Norge har implementert et EU-direktiv om lufthavnavgifter, med virkning fra i år.

Les mer om lufthavnsavgifter i vedtaket.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen