Ingen økning i lufthavnavgiftene

Ingen økning i lufthavnavgiftene

- Lufthavnsavgiftene skal ikke øke i 2016. Effektiviseringsprogrammet i Avinor gir resultater, og flyreisende nyter godt av det, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

  • flyplass
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Et effektivt og trygt flytilbud er en sentral del av landets infrastruktur og er viktig for næringslivet og innbyggerne. Da må vi sikre at avgiftsnivået holdes på et moderat nivå. Regjeringen vil videreføre avgiftsnivået fra 2015 i 2016, noe som gir en nedgang i avgiftssatsene når man tar hensyn til forventet prisstigning, sier samferdselsministeren.

Hva er luftfartsavgifter og hva brukes de til?

Lufthavnsavgift er en avgift flyselskapene betaler til Avinor for å få benytte lufthavnen, som for eksempel passasjeravgift og startavgift. Lufthavnavgiftene bidrar til å finansiere drift og investeringer på Avinors 46 lufthavner.

[img id="1"]

Hvordan fastsettes lufthavnsavgiftene?

Samferdselsdepartementet fastsetter de overordnede rammene for Avinors inntekter for både start- og passasjeravgiften for det kommende året. På grunnlag av de fastsatte rammene, sender Avinor sitt forslag for avgiftssatser til Luftfartstilsynet, som fastsetter de endelige satsene.

Departementets rammevedtak er basert på analyser av Avinors inntekter og kostnader. Avgiftsinntektene skal dekke differensen mellom Avinors kostnader ved drift og investeringer i flyplassnettet, og selskapets kommersielle inntekter. De kommersielle inntektene er anslått på grunnlag av trafikkprognoser som tilsier noe lavere vekst i 2016 enn i de foregående årene.

Nye rutiner for å fastsette avgifter

Fra og med 2015 er det nye rutinger for å fastsette avgifter. Dette fordi Norge har implementert et EU-direktiv om lufthavnavgifter, med virkning fra i år.

Les mer om lufthavnsavgifter i vedtaket.

VANN/16. februar 2018

Vann vår usynlige ressurs

Vann er utgangspunktet for et sivilisert samfunn, men det glemmer vi. Et av de grunnleggende kravene i befolkningen er trygg drikkevannsforsyning slik at vi ikke utsettes for risiko. Men det er ingen selvfølge i fremtiden, forteller forsker Arve Heistad ved NMBU. Les hele saken

SAMFERDSELSPROSJEKTER/16. februar 2018

Kan gi halve befolkningen en grønnere bo- og transporthverdag

Ordførere og byråder fra de ni største byområdene kommer denne uken til Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Tema er de kommende forhandlingene mellom staten og byområdene om hvilke virkemidler og ressurser som skal inngå i byvekstavtalene. Målet for disse avtalene er bedre mobilitet og transportløsninger for innbyggerne, slik at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Les hele saken

Til toppen