Indian Railways til Norge for å lære om tunnelteknologi

Indian Railways til Norge for å lære om tunnelteknologi

En gruppe på 20 jernbaneingeniører fra India var nylig en uke på opplæring i tunnelteknologi hos NGI i Oslo.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Indiske jernbaner står overfor enorme utbyggingsprosjekter, med 500 km nye jernbanestrekninger planlagt bygget hvert år de neste fem årene. Mange av banestrekningene kommer i fjellrike områder, og det er anslått at det skal bygges ca 100 km jernbanetunnel hvert år.

Indian Railways har til enhver tid 20-25 jernbanestrekninger under utbygging. Antall ansatte er 1,4 millioner, og indiske jernbaner er dermed verdens nest største arbeidsgiver.

[img id="1"]

Etter at NGI og indiske National Institute of Rock Mechanics, NIRM, inngikk en kommersiell avtale, var en gruppe på 20 indiske jernbaneingeniører i 2014 på opplæring hos NGI.  vTilbakemeldingene var så gode at NIRM bestilte flere kurs i Norwegian Tunneling Technology.

Indias lengste jernbanetunnel i dag er den nye Pir Panjal Railway Tunnel på 11,2 km i delstaten Jammu and Kashmir i Himalaya, mens flere lengre tunneler er under planlegging eller konstruksjon. Pga. løst berg er det mange steder store utfordringer i forbindelse med tunnelbygging.

Flere prosjekter med tunnelboremaskiner har vært mislykket.  Indias regjering, som har et eget jernbanedepartement, planlegger å bruke 500 milliarder US dollar på jernbaneutbygging de neste ti årene.  Også på veisektoren er det enorme utbyggingsprosjekter på gang, med mange tunneler.  En ny 9,2 km lang tunnel i Jammu and Kashmir skal åpnes neste sommer.

ITS/14. november 2018

Oslopakke 3 legger bedre til rette for miljøvennlige reiser

– Oslopakke 3 er en videreføring av initiativene som førte til vedtak om innføring av bompengesystem rundt Oslo. Som i andre byer har bompengeinnkreving finansiert veg- og kollektivutbygging i Oslo. Dette vil nok prege arbeidet med Oslopakke 3 også rent teknisk. Les hele saken

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen