I rute til åpningen av nye Oslo Lufthavn

I rute til åpningen av nye Oslo Lufthavn

Ett år før den store åpningen av nye Oslo Lufthavn er prosjektet i rute. Når dørene åpnes 27. april 2017 får Norge en nesten dobbelt så stor hovedflyplass med kapasitet opp mot 30 millioner passasjerer.

  • flyplass
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Utbyggingen går etter planen og allerede i år vil deler av nye Oslo Lufthavn åpnes for publikum. Når vi klipper snoren torsdag 27. april neste år skal prosjektet være ferdigstilt, sier lufthavndirektør på Avinor Oslo Lufthavn, Øyvind Hasaas.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier han gleder seg over at det kun er ett år igjen til åpningen.

- Oslo lufthavn er det viktigste knutepunktet i norsk samferdsel, og de reisende får snart en bedre hverdag med en større, bedre og mer effektiv lufthavn, sier han.

Samtidig drift og utbygging

Helt fra begynnelsen har det vært en forutsetning at utbyggingen ikke skulle være til hinder for flytrafikken. Siden første spadetak i juni 2011 har de reisende merket lite til Norges største landbaserte utbyggingsprosjekt og to ganger har Oslo Lufthavn blitt kåret til Europas punktligste.

- Det er ingen enkel oppgave å skulle drive en stor internasjonal flyplass og en stor byggeplass på samme tid. Alle våre ansatte har gjort en glimrende jobb gjennom disse årene og nå går vi inn i finalerunden, sier Hasaas.

Synlig byggeplass

Hver dag jobber rundt 1600 arbeidere på byggeplassen og med ett år igjen på klokken er utbyggingen 94 prosent av prosjektet ferdigstilt. Nå går utbyggingen inn i en fase som gjør at de reisende kan bli påvirket i større grad enn tidligere.

- I år vil de reisende for første gang oppleve at de er på en byggeplass. Selv om vi fortsatt skal gjøre alt vi kan for at det ikke skal være til hinder for en god opplevelse må vi ty til flere midlertidige løsninger, og det kan beklageligvis bli trangt på dager med mange reisende, sier Hasaas.

Ny vei for innlandspassasjer

Allerede nå legges veien om for ankommende passasjerer på innland. Dette er en midlertidig løsning, men for passasjerene betyr det et første møte med deler av den nye flyplassen.

- Fra i dag og frem til 1. september må alle ankommende innlandspassasjerer gå en ny midlertidig vei innom den nye ankomsthallen. Omleggingen skyldes stor byggeaktivitet på området hvor man vanligvis går, men det får ingen praktiske konsekvenser for de reisende, mener Hasaas.

Torsdag 1. september åpner etter planen den nye ankomsthallen som skal brukes av innlandspassasjerer og det betyr at dagens stenger. Den skal da tilpasses og bygges om til å bli en del av dagens ankomsthall for utland. På den måten blir det bedre kapasitet og mer plass til både reisende som ankommer fra innland og utland.

- Det blir den første store åpningen vi gjør på nye Oslo Lufthavn og det gleder vi oss til. Vi har behov for større plass for ankommende passasjerer og vi er sikre på at dette blir tatt godt imot, sier Hasaas.

I løpet av 2016 og frem til åpningen vil flere funksjoner åpnes for de reisende, blant annet vil de nye gatene i pir nord tas i bruk og Duty Free-butikker på avgang- og ankomst åpnes.

VANN/16. februar 2018

Vann vår usynlige ressurs

Vann er utgangspunktet for et sivilisert samfunn, men det glemmer vi. Et av de grunnleggende kravene i befolkningen er trygg drikkevannsforsyning slik at vi ikke utsettes for risiko. Men det er ingen selvfølge i fremtiden, forteller forsker Arve Heistad ved NMBU. Les hele saken

SAMFERDSELSPROSJEKTER/16. februar 2018

Kan gi halve befolkningen en grønnere bo- og transporthverdag

Ordførere og byråder fra de ni største byområdene kommer denne uken til Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Tema er de kommende forhandlingene mellom staten og byområdene om hvilke virkemidler og ressurser som skal inngå i byvekstavtalene. Målet for disse avtalene er bedre mobilitet og transportløsninger for innbyggerne, slik at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Les hele saken

Til toppen