Geberit Mapress pressfitting nummer en milliard er produsert i dag.
Geberit Mapress pressfitting nummer en milliard er produsert i dag. (Foto: Geberit )

I dag: har produsert Mapress pressfitting nummer en milliard

I dag er en viktig milepæl for Geberit. I løpet av dagen har selskapet produsert 1.000.000.000 Mapress pressfittings.

  • Rør
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

I dag er Mapress varemerket eid av Geberit. Mapress pressfitting har blitt den ledende metoden for kobling av rør som brukes i VVS-industrien over hele verden. I stedet for å gjenge, sveise eller lodde sammen rørledninger, føres røret inn i fittingen og delene presses sammen ved hjelp av et kraftig pressverktøy. I dag består Mapress-serien av om lag 2000 produkter for ulike medier og applikasjonsområder.

Historien om Mapress-fittingen begynte på 1950-tallet i Sverige, hvor Gunnar Larsson fant opp et praktisk rørforbindelsessystem som var kjent som "Molkom-koblingen". Systemet brukte et spesielt verktøy og en genialt designet prefabrikkert fitting for lett å koble rørledningen manuelt ved å trykke det på plass. Dette gjorde rørleggers arbeid mye lettere, siden hver rørdel kunne kobles på bare noen få minutter uten behov for tidkrevende operasjoner som lodding og sveising.

VVS-industrien var opprinnelig mistenksom. Vil koblingen være sikker? Men i 1963 ble systemet sertifisert for bruk i godkjente varmeinstallasjoner. Litt senere ble systemet også sertifisert for drikkevannsinstallasjoner.

Gjennombrudd i 1986

Gunnar patenterte sin oppfinnelse i 1964, men manglet midler til å lansere den på markedet. Patentet til fittingen ble eid av AGA i Helsingborg i Sverige, og ble kjøpt i 1968 av Mannesman i Tyskland. Systemet ble etter hvert kalt Mapress (kort for Mannesman Pressfitting).

Mapress hadde endelig et gjennombrudd i 1986, da pressesystemet ble allment godkjent på globalt plan. I tillegg til å bli brukt i drikkevannsinstallasjoner, varmeanlegg og kjøleinstallasjoner, har metoden nå blitt brukt i bilindustrien, offshore, prosessindustrien og petrokjemisk industri.

  Foto: Geberit

Mapress-systemet ble bransjestandard og det mest økonomiske og holdbare systemet, spesielt i industri- og byggebransjen utover -90 tallet
I Norge økte bruken av Mapress også utover -90 tallet siden rør og deler ble forsinket og kunne brukes til åpne, synlige varme- og kjøleanlegg. Det store løftet kom da forsikringsselskapene innførte strengere brannsikkerhetsforskrifter for byggeplasser. 

– Dette gjorde det vanskelig å bruke lodde- og sveisemetoder, noe som førte til økt bruk av Mapress-systemet.

2000 produkter

I 2004 ble varemerket Mapress kjøpt av Geberit og de har investert mye i å forbedre Mapress-produktenes materiale og design. Dessuten har de gjort systemet sikrere ved å innføre en pressindikator som viser fittings som ikke er presset under installasjonen samt et deksel i fittingen for å holde de rene og frie for smuss.

I dag har Geberit ca 2.000 Mapress produkter for syrefast stål, kobber og el-forsinkede stålrør. Produksjon foregår stort sett i Tyskland, hvor Geberit for tiden bygger en ny produksjonshall planlagt ferdigstilt våren 2019. Fokuset her vil være på å skape en optimal flyt fra råvare til ferdig produkt, noe som fører til enda høyere kvalitet og pålitelighet.

I dag kan Geberit med stolthet rapportere å ha produsert en milliard Mapress fittings. Geberit vil feire denne milepælen over hele verden.

– Vi vil legge sterkt fokus på Mapress i løpet av året. For eksempel vil vi organisere en internasjonal konkurranse i sosiale medier, rettet mot VVS industrien, hvor en av premiene er en gullforgylt Mapress fitting, avslører Wenche Sydhagen, markedskoordinator for Geberit Norge.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen