Hydrogenkjøretøy - stort potensial i transportsektoren

Hydrogenkjøretøy - stort potensial i transportsektoren

Hydrogen har et stort potensial i transportsektoren, men er ennå i en tidlig fase med få tilgjengelige biler globalt. Enova ser behovet for flere foregangsprosjekter før tiden er inne for å rulle ut fyllestasjoner i Norge.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Dette skriver Eiliv Flakne, Kommunikasjonssjef i Enova i sitt blogginnlegg.

Utslippsfri transport

Hydrogen kan bli viktig på veien mot en utslippsfri transport. Det er imidlertid et godt stykke fram til hydrogen er like modent i markedet som batterielektriske biler, og antallet fyllestasjoner er ikke eneste hinder på veien.

[img id="1"]

Liten tilgang på hydrogenkjøretøy

Markedet for hydrogen i transportsektoren er i dag lite, blant annet på grunn av liten tilgang på hydrogenkjøretøy globalt. Det finnes i dag kun to bilmodeller kommersielt tilgjengelig, og hittil i år er det solgt noen hundre biler på verdensbasis. I hele Europa under ett forventer Toyota å selge 50–100 eksemplarer av sin mye omtalte Mirai neste år.

Begrenset produksjonsvolumet

Bruk av hydrogen innen personbilmarkedet er i stor grad prisgitt bilprodusentenes videre satsing på utvikling og produksjon av nye biler. Utvalget og produksjonsvolumet er per i dag så begrenset at det ikke kan forsvare en forsert utbygging av fyllestasjoner i Norge.

Flere bilmodeller i 2017

Det er ventet flere bilmodeller i 2017 og årene fremover, og Enova vil fortsette å følge utviklingen i bilmarkedet. Vi mener det er riktig å bidra til en generell utbygging av fyllestasjoner først når det globale markedet vokser raskt, uten vesentlige flaskehalser blant annet på tilbudssiden. Frem til da vil vi prioritere prosjekter med aktører som har større bilparker med høy brukstid.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen