Hvaler tar skrittet inn i det moderne energimarkedet

Hvaler tar skrittet inn i det moderne energimarkedet

Olje- og energiminister Terje Søviknes var tilstede under den offisielle åpningen av mikrogridanlegget på Sandbakken miljøstasjon på Hvaler. Anlegget benytter seg av en teknologi som sikrer Østfold-kommunen et av verdens mest avanserte mikrostrømnett. Schneider Electric er blant de som står bak prosjektet.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Mikrogridanlegget er bygget på Sandbakken miljøstasjon, som med sine 1200 m2 solcellepaneler og 4 vindmøller blir til en grønn energicelle med mulighet til å produsere, konsumere og distribuere sin egen strøm. I fremtiden er det tenkt at flere grønne celler kan legges ved siden av hverandre og sammen utgjøre et smartgrid.

Administrerende direktør i Schneider Electric Dagfinn Ringås, brukte anledningen til å understreke viktigheten av the Internet of Things (IoT).

- For å løse miljøutfordringene og sikre tilgang på energi i fremtiden, er det helt nødvendig å gjøre systemene smartere. Når software kobles til elektrisitet kan energien styres smartere. Vi er utrolig fornøyde med å ha fått til dette på Hvaler, for det er sånne resultater som driver oss i Schneider Electric, sier Ringås.

Mikrogridanlegget sørger for at det lokale strømnettet kan forsyne Hvaler med strøm i opptil 20 timer, noe som gir kommunen mer fleksibilitet dersom enkelte steder skulle miste tilførselen fra hovednettet.

Klyngesamarbeid gir resultater

Mikrogridanlegget er et resultat av et samarbeid mellom en rekke aktører. Hvaler deltar sammen med to andre piloter i Europa. Det langsiktige målet er å utvikle et nytt og mer lokalt energimarked i Europa. I fremtiden ser man for seg at denne type markeder kan handle strøm av hverandre samtidig som den produseres.

For å løse miljøutfordringene og sikre tilgang på energi i fremtiden, er det helt nødvendig å gjøre systemene smartere

Schneider Electric har vært tungt involvert i prosjektet på Hvaler, og har levert det meste av teknologien på anlegget, eksempelvis kommunikasjonssystem (SCADA), styringssystem (PLS), elbil-ladestasjoner, omformere og batterikontrollsystem for lagring av produsert energi i batterier. I tillegg har Schneider Electric deltatt sammen med flere aktører om utvikling av selve piloten, og Ringås mener det er slike samarbeid som gir de smarteste løsningene.

- Å dele kunnskap i klyngene hjelper oss med å dra nytte av IoT. Når privat næringsliv, det offentlige og akademia jobber sammen om større prosjekter får man til helt andre ting enn hvis hver mann har ansvar for sitt, sier Ringås.

Under åpningen av anlegget var verdien av samarbeidet på tvers av fag og sektor et populært tema. Olje- og energiministeren la vekt på at det grønne skiftet både bør skape arbeidsplasser og gi kostnadsreduksjoner for å lykkes. Han trakk frem prosjektet på Hvaler som eksempel på at dette er mulig.

Anbudene må endres

En av bremsene for den teknologiske utviklingen er, ifølge Ringås, hvordan anbudene er organisert. Anbudene er som regel satt sammen av en rekke oppgaver hvor ting ikke blir koblet sammen med software.

- Prosjekter som mikrogridanlegget på Hvaler har blitt formet underveis. Her har vi virkelig fått mye ut av samspillet mellom næringslivet, offentlige aktører og akademia. En overføring av dette til anbudsprosessene, vil ha stor verdi for Norge AS, sier Ringås.

Ringås avsluttet med en klar oppfordring til samarbeidspartnere og olje- og energiministeren, om å fremsnakke effekten av tverrfaglig samarbeid og vise til prosjektet i Hvaler som et illustrerende eksempel på det.

SMART CITY/12. juli 2018

Skal bidra til å gjøre byer energismarte

Den 6. juli annonserte EU at prosjektet +CityxChange er godkjent som “Smart City” fyrtårnsprosjekt. Powel er partner i prosjektet og skal bidra til at Trondheim som fyrtårnsby blir en energismart by. Prosjektet har en ramme på 20 millioner euro og teknologien skal demonstreres i inntil fem europeiske byer. Prosjektet ledes av NTNU. Les hele saken

VEG/11. juli 2018

Entreprenører skal bruke mindre salt på veiene vinterstid

– Gode kjøreforhold med mindre salt på veiene – det er vårt mål. Nå endres betalingsmodellen til entreprenørene slik at de får insentiv til å endre strategien rundt bruk av salt på norske veier. Det kommer både bilene, miljøet og entreprenørene til gode, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen