Hva vi kan lære av OSSA kontraktsbrudd

Hva vi kan lære av OSSA kontraktsbrudd

Kontraktsbruddet med OSSA tidligere i april satte E6-prosjektet ett år tilbake. Vi har snakket med Statens Vegvesen for å finne ut hva som egentlig gikk galt og hva vi kan lære av det.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

OSSA møtte utfordringer i Norge

[factbox id="1"]

Prosjektleder i Statens vegvesen, Gudmund Løvli, sier de ved årsskifte begynte å få en dårlig følelse av fremdriften på E6 Langslett-Sørkjosen. Den spanske entreprenøren OSSA hadde kommet sent i gang med prosjektet etter tidskrevende dokumentprosesser.

- Det tok tid å få tak i de nødvendige godkjenningene i Norge og konvertere dokumenter fra spansk til norsk. Dette var mer tidskrevende enn OSSA hadde forutsett, sier Løvli til Samferdsel og Infrastruktur.

Det finnes heller ingen krav på dokumentasjon av type utstyr entreprenøren bruker. OSSA viste seg å ha slitt, gammelt utstyr som ikke egnet seg som best under norske forhold. Dette skapte mye havari og ytterlige forsinkelser.

I tillegg til dette hadde OSSA også forventet en mer norsk arbeidskraft enn det de fikk tak i.

- De utlyste arbeidere i Norge og fikk ikke den responsen de hadde forventet, forklarer Løvli.

Tar med seg erfaringer

Løvli mener kontraktsbruddet med OSSA kan bidra til nyttige erfaringer med utalandske aktører.

- Ved bruk av firmaer vi har liten kjennskap til kan vi bruke ekstra tid på referanse- og bakgrunnssjekk, uten å diskriminere. Norske aktører har vi ofte en bedre oversikt over, noen som gjør prosessen enklere og mer effektiv, mener han.

Prosjektleder i Statens vegvesen Bettina Sandvin, mener det alltid vil være en risiko ved valg av aktører. Alle konkurrerer om prosjekter på lik linje og under samme vilkår. Dokumentasjon på tilsvarende arbeid, kompetanse og økonomi er kvalifikasjonskrav som stilles for de aktuelle aktørene.

- Vi skiller ikke mellom norske og utenlandske aktører. Vi vurderer tilbudene basert på kompetanse og deretter pris. Kontraktsbrudd opplever vi heldigvis sjeldent. Bruddet med OSSA vil ikke ha noen store forandringer på hvordan vi arbeider, men vi jobber kontinuerlig med å utvikle kvalifikasjonskravene, avslutter Sandvin til Samferdsel og Infrastruktur.

SMART CITY/12. juli 2018

Skal bidra til å gjøre byer energismarte

Den 6. juli annonserte EU at prosjektet +CityxChange er godkjent som “Smart City” fyrtårnsprosjekt. Powel er partner i prosjektet og skal bidra til at Trondheim som fyrtårnsby blir en energismart by. Prosjektet har en ramme på 20 millioner euro og teknologien skal demonstreres i inntil fem europeiske byer. Prosjektet ledes av NTNU. Les hele saken

VEG/11. juli 2018

Entreprenører skal bruke mindre salt på veiene vinterstid

– Gode kjøreforhold med mindre salt på veiene – det er vårt mål. Nå endres betalingsmodellen til entreprenørene slik at de får insentiv til å endre strategien rundt bruk av salt på norske veier. Det kommer både bilene, miljøet og entreprenørene til gode, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen