Hunsdalen viadukt rehabiliteres

Hunsdalen viadukt rehabiliteres

I dalsiden høyt over Konsmo i Vest-Agder ligger Hunsdalen jernbaneviadukt. Nå pågår et omfattende arbeid med å rehabilitere den gamle betongviadukten.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Ingen andre baner her i landet har så mange bruer som Sørlandsbanen. Fra Drammen til Stavanger er det hele 497 av dem. Årsaken er at Sørlandsbanen over lange strekninger går på tvers av heier og dalfører, ikke på langs som de fleste andre banestrekningene våre.

[img id="1"]

Banen ble åpnet parsellvis i perioden fra 1920 til 1944 og de mange bruene er av ulike typer. På den østligste og eldste delen av Sørlandsbanen, (åpnet til Neslandsvatn og Kragerø i 1927), er det i stor grad bygget steinhvelvsbruer der det var mulig å finne egnet stein til brubygging innen rimelig nærhet til anlegget. Fra Neslandsvatn til Kristiansand, (åpnet 1938), er det stålkonstruksjoner som i stor grad preger bruene. Videre vestover gjør så betongbruene sitt inntog. Mange av disse betongbruene er bygget under krigen og trenger rehabilitering.

Nå i sommer gjennomfører Jernbaneverket område sør en omfattende rehabilitering av til den 81 meter lange betongviadukten over Hunsdalen ved Konsmo mellom Marnardal og Audnedal stasjoner. Totalentreprisen utføres av Eik Entreprenør AS.

VEGBYGGING/20. november 2018

Første synlige anleggsarbeid med ny E39

AF Gruppen er på vegne av Nye Veier i gang med arbeidene på strekningen Kristiansand vest – Mandal øst. Mandag 19. november 2018 om kvelden starter forarbeider. Fra onsdag 21. november blir det aktivitet i tilknytning til eksisterende E39, når anleggsmaskiner skal ta seg inn i veilinja for ny E39 fra området Døle bru i Mandal. Les hele saken

Til toppen