Hunsdalen viadukt rehabiliteres

Hunsdalen viadukt rehabiliteres

I dalsiden høyt over Konsmo i Vest-Agder ligger Hunsdalen jernbaneviadukt. Nå pågår et omfattende arbeid med å rehabilitere den gamle betongviadukten.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Ingen andre baner her i landet har så mange bruer som Sørlandsbanen. Fra Drammen til Stavanger er det hele 497 av dem. Årsaken er at Sørlandsbanen over lange strekninger går på tvers av heier og dalfører, ikke på langs som de fleste andre banestrekningene våre.

[img id="1"]

Banen ble åpnet parsellvis i perioden fra 1920 til 1944 og de mange bruene er av ulike typer. På den østligste og eldste delen av Sørlandsbanen, (åpnet til Neslandsvatn og Kragerø i 1927), er det i stor grad bygget steinhvelvsbruer der det var mulig å finne egnet stein til brubygging innen rimelig nærhet til anlegget. Fra Neslandsvatn til Kristiansand, (åpnet 1938), er det stålkonstruksjoner som i stor grad preger bruene. Videre vestover gjør så betongbruene sitt inntog. Mange av disse betongbruene er bygget under krigen og trenger rehabilitering.

Nå i sommer gjennomfører Jernbaneverket område sør en omfattende rehabilitering av til den 81 meter lange betongviadukten over Hunsdalen ved Konsmo mellom Marnardal og Audnedal stasjoner. Totalentreprisen utføres av Eik Entreprenør AS.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen