Hundene har saumfart 50 tunneler rundt omkring i landet.
Hundene har saumfart 50 tunneler rundt omkring i landet. (Foto: Anne Marit Øksenvåg Johansen)

Hunder har snust opp sprengstoff på 500 steder

Søkshunder med nese for eksplosive saker har snust seg gjennom 50 tunneler som skal rehabiliteres og funnet udetonert sprengstoff på 500 steder.

  • tunnel
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Hvis lukteegenskapen til et menneske er på størrelse med et frimerke, så er hundens luktesans like stor som ei fotballbane.

Dette utnytter Vegvesenet når de skal forsikre seg om at det ikke ligger udetonert sprengstoff i gamle borehull under vegbana. Siden 2016 har Vegvesenet hatt et forskningsprosjekt sammen med Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) om utvikling og bruk av søkshunder for å finne eksplosivrester ved anleggsarbeider på veg.

– Når vi skal rehabilitere tunneler og andre veger er det viktig å redusere risikoen for å komme bort i gammalt sprengstoff. Bruk av hundelag fra Forsvaret har gitt knallbra resultater.

Det forteller Kristine Flesjø i Statens vegvesen. Hun koordinerer samarbeidet med FFI om bruk av søkshunder i forbindelse med vegarbeid.

Vinn vinn

– Dette er et vinn-vinn forskningssamarbeid: Hundene får god trening i å søke etter eksplosiver så det blir tryggere for anleggsarbeiderne. Samtidig får Forsvarets søkehunder realistisk trening og kan utvikle søksmetoder, sier Flesjø.

Både over og under bakken

De spesialtrente hundene kan lukte ulike typer sprengstoff, også det som er 50 år gammalt, og både over og under bakken. Det er utviklet dråpeprøver og jobbet med hvorfor og hvordan hundene detekterer dynamitt.

Dette er et steg i riktig retning for å gjøre det sikrere for vegarbeidere.

- Kristine Flesjø

– Hundene har innlært en positur når de finner sprengstoff. Det er lett å se det på bikkja, den dirrer av glede når den finner det den skal. De kan peke mot taket eller setter seg ned når de finner noe, forteller Flesjø.

Mentalt sterke

Bikkjene må tåle mye anleggsstøy og har mørke og våte arbeidsforhold. De har en mental styrke og arbeidskapasitet som mange kosebikkjer ikke har. Mange hunder blir jo redde på nyttårsaften når det smeller, sier Flesjø.

Viktig for hele bransjen

Avtalen med Forsvarets hundeskole går ut ved nyttår, og det er ikke avklart hva som skjer etter dette. Flere andre byggherrer har samme behov som Vegvesenet: Både Bane Nor og Statnett og Politiet bruker hundelaget.

– Vi har testet det ut hvordan søkshunder kan og bør brukes og evaluert dette. Dette er et steg i riktig retning for å gjøre det sikrere for vegarbeidere. Vi jobber for at dette skal bli et godt HMS-tiltak i bransjen.

Vegvesenet har egne rutiner for hvordan de skal avdekke områder hvor det kan være gammelt sprengstoff. Hvordan det skal fjernes og destrueres er regulert i kontrakter.

Vegvesenet har god kontakt med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Bransjerådet for fjellsprengning rundt sikkerhetsarbeidet.

PROSJEKTERING/12. desember 2018

Ønsker å heve kompetansen i bransjen

Spesialist i vannbaserte slokkesystemer, Gunnar Sundal, har mange fremragende prosjekter bak seg. Med tidligere stillinger som ingeniør, rørleggermester, prosjektingeniør og saksbehandler, har han nå byttet arbeidsplass til Kiwa. Her satser han som seniorrådgiver mot prosjektering og kontroll av sprinkleranlegg. Les hele saken

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen