NCCs No Dig-personell gjør klar for å renovere vannledninger på Akershus slott og festning.
NCCs No Dig-personell gjør klar for å renovere vannledninger på Akershus slott og festning. (Foto: Robin Stenersen )

Høytflyvende rørfornying på Akershus festning

NCC utfører gravefri ledningsrenovering på Akershus festning og slott. For å få tilgang til ledningen måtte 21,5 tonn biler og utstyr denne uken løftes med en 160 tonns mobilkran over festningsmuren og inn på området.

  • Rør
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

For å få bukt med rusten og dårlig vannledning til Akershus slott, startet NCC tirsdag arbeidet med renovering av den 150 millimeter vannledningen inne på festningområdet, et oppdrag som utføres for Forsvarsbygg.

Med NCCs gravefrie metode PU-Liner, som er en ett hundre prosent No Dig-metode, blir 65 meter vannledninger renovert fra kum til kum.

– Vi er svært glade for å kunne utføre denne jobben. Våre gravefrie metoder for rehabilitering og vedlikehold av ledninger No Dig, kommer virkelig til sin rett på et historisk og vernet område, sier prosjektleder Øyvind Enger i NCC Infrastructure Norge.

To anleggsbiler fra NCCs No Dig-enhet på henholdsvis 6,5 og 15 tonn ble tirsdag løftet over den opp mot 16 meter høye muren på Akershus festning. Foto: NCC

NCCs No Dig-avdeling er et av landets foregangsfirma innen moderne renoveringsmetoder der fornye vann- og avløpsnett uten graving.

Over festningmuren

For å få det nødvendige utstyret på plass for selve renoveringsjobben inn på festningsområdet, måtte to anleggsbiler på henholdsvis 6,5 og 15 tonn tirsdag kranheises over den 16 meter høye festningsmuren, en operasjon av noe spesiell karakter.

– Dette var den eneste muligheten for å få tilgang til vannledningen. Borgmuren er ikke akkurat bygget for moderne lastebiler, sier Enger.

NCC utfører gravefri ledningsrenovering på Akershus festning og slott. For å få tilgang til ledningen måtte 21,5 tonn biler og utstyr denne uken løftes med en 160 tonns mobilkran over festningsmuren og inn på området.

Byantikvaren tillater ikke graving på festningsområdet, så denne gravefrie renoveringsmetoden var avgjørende for Forsvarsbygg. Selve rehabilitereingsarbeidet ble utført på under ett døgn. Da var ledningen renset og belagt med 6 mm PU-Liner innvendig. Vannledningen hadde hull som ble tettet, og er nå klar for å forsyne friskt vann til celebriteter og andre som måtte besøke Akershus slott og festning.

En 160 tonns mobilkran måtte til for å håndtere de heiseoperasjonen over festningmuren. Foto: NCC

– ­PU-Liner-metoden er unik. Det består av en to komponents Polyuretan som herder på 30 minutter. Vannledningen kan dermed settes i drift innen en time. PU-Liner brukes på drikkevannsledninger fra kum til kum, og er en hundre prosent No Dig-metode benyttet av mange kommuner i Norge, sier Øyvind Enger.

Prosjektleder Rune Sandli i Forsvarsbygg er tilfreds med rørfornyingen på festningen.

–  Vi er fornøyd med å ha fått gjennomført renoveringen av vannrørene inne på festningsområdet uten graving på fredet område, sier Rune Sandli.

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen