Helt avhengig av snøskredvarslingen

Helt avhengig av snøskredvarslingen

Hver morgen mottar en rekke personer med sikkerhetsansvar snøskredvarsel fra NGI. 1. desember startet vinterens varslingssesong.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

NGI driver overvåking og snøskredvarsling på lokalt og regionalt nivå på oppdrag fra private og offentlige kunder. Dette er en abonnementstjeneste som dekker hele landet og er åpen for alle.

Strynefjellet fryktelig rasutsatt

– Vi er helt avhengig av skredvarslingen for å ivareta vår egen og trafikantenes sikkerhet, forteller Vidar Sanden, som er prosjektansvarlig for driftskontrakter hos entreprenøren Mesta.

Mesta har vintervedlikeholdet på riksvei 15 over Strynefjellet. Mellom to lange tunneler på høyfjellet krysser veien Grasdalen, og dette er en svært rasutsatt strekning.

– Det har gått mange ras i Grasdalen i årenes løp, sier Sanden. – Varslingen fra NGI er veldig viktig både for vår egen sikkerhet og for å vurdere om veien skal stenges. Det er en del av kontraktsvilkårene med Statens vegvesen at vi skal ha skredvarsling.

Hver morgen i sesongen fra 1. desember og ut april får mannskapene i Mesta SMS og e-post fra NGI. Varslingen brukes for å sikre at brøyting og vedlikehold skjer under trygge forhold, og i tillegg som grunnlag for å ta beslutning om veien må stenges. I deler av sesongen, med høyt farenivå, får Mesta SMS to ganger i døgnet.

Snøskredkompetanse siden 1973

– Nytt av året er at vi har oppgradert våre IT-systemer, noe som sikrer driftsstabilitet og oppfølging av kundene 24 timer i døgnet, sier Christian Jaedicke, leder av snøskredvarslingen hos NGI. – Vi jobber også kontinuerlig med forbedring av varslene, slik at de ikke bare varsler om faregrad, men også om en kvantifisert sannsynlighet for at et skred treffer varslingsobjektet i løpet av de neste 24 timer.

NGI har drevet snøskredovervåking og -varsling siden 1973 og har en egen forskningsstasjon på Strynefjellet. Snøskredvarslene er basert på all tilgjengelig informasjon, værdata og observasjoner fra en rekke kilder, deriblant NVE og deres observatører. Vurderingene blir utført i henhold til den europeiske fareskalaen, med faregrad fra 1 til 5.

Totalt 15 personer på NGI jobber med varslingstjenesten. Syv personer har spesialkompetanse og jobber i en turnusordning med å utarbeide detaljerte snøskredvarsler for oppdragsgiverne. To snøskredeksperter er på vakt til enhver tid og konfererer seg i mellom før endelige tekster blir sendt til kunden på e-post og SMS.

De daglige snøskredvarslene fra NGI konsentrerer seg om de områdene som kan utgjøre en fare for oppdragsgiverne og deres virksomhet. Varslene kan derfor avvike fra de regionale varslene på varsom.no, som er tilpasset friluftsfolkets behov.

Varslingssesongen varer normalt til 15. mai, men blir forlenget ved behov.

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen