Handlingsprogrammet for jernbanesektoren 2018 – 2029 fastsatt

Handlingsprogrammet for jernbanesektoren 2018 – 2029 fastsatt

Jernbanedirektøren har nå fastsatt Handlingsprogrammet for jernbanesektoren fram til 2029. Det er en viktig milepæl for hele sektoren og for Jernbanedirektoratet. – Gjennomføring av dette handlingsprogrammet vil gi en vesentlig styrking av jernbanen som ryggrad i transportsystemet, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Jernbanedirektoratet opplever stor støtte for sine hovedprioriteringer i de over 100 høringssvarene som er kommet til handlingsprogrammet.

– Vi registrerer en utålmodighet med hensyn til at mange mener ting tar for lang tid å gjennomføre, sier jernbanedirektør Slotsvik.

– Innenfor de rammene som er stilt til rådighet gjennom stortingsbehandlingen av Nasjonal transportplan 2018–2023 får vi til en betydelig, viktig og riktig satsing de kommende årene. Innspillene som peker på behov om å fremskynde gjennomføringen av store prosjekter tar vi med oss i det videre arbeidet med neste nasjonale transportplan.

Innspill ga justeringer

– Den store interessen og de mange gode innspillene er vi veldig glade for, sier jernbanedirektøren. Innspillene og høringsrunden har resultert i noen justeringer av handlingsprogrammet.

Presisering av årstall for ibruktakelse, oppdatering av hvordan flåten av togmateriell skal utvikles, flere tillegg i omtalen av Norsk jernbanemuseum og historisk materiell, samt omtale av forankring og medvirkning er eksempler på justeringer som er gjort.

Viktig og riktig satsing

– Den viktigste effekten av handlingsprogrammet er at dette gir en sterk satsing på effektiv og miljøvennlig mobilitet, enklere reiser og miljøvennlig godstrafikk, sier Slotsvik.

Med dette handlingsprogrammet styrkes jernbanen i hele landet. I perioden skal det inngås billettsamarbeid innenfor alle typer kollektivtrafikk, togparken blir stadig mer moderne og det blir avgang hver halvtime til Moss, Tønsberg og Hamar med utbyggingen av InterCity. En egen godspakke styrker arbeidet med overføring av gods fra veg til bane med særlig fokus på tiltak som gir rask effekt.

Handlingsprogrammet er jernbanesektorens konkretisering av Nasjonal transportplan 2018–2029 og danner grunnlaget for fordelingen av midler til ulike jernbaneformål i de årlige statsbudsjettene. Første år i handlingsprogrammet er i overensstemmelse med Stortingets behandling av Prop. 1 S. (2017–2018) statsbudsjettet for 2018. Den endelige rammen og konkrete tiltak for hvert år fastsettes i de årlige budsjettprosessene. 

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen