Godskorridoren fra Norge til Italia offisielt åpnet

Godskorridoren fra Norge til Italia offisielt åpnet

Tirsdag ble den nye godskorridoren fra Norge gjennom Europa til Palermo åpnet. - Den norske delen av godskorridoren utgjøres av Østfoldbanen, og den skal bli bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Scandinavian – Mediterranian Rail Freight Corridor (ScanMed) går fra Oslo via Østfoldbanen og videre sørover gjennom Sverige, Danmark, Tyskland, Østerrike og Italia sør til Palermo.

[img id="1"]

– Det kommer over 2.000 lastebiler over Svinesund til Norge hver dag. Hvis dette godset ankommer på skinner, er sjansen for at det fraktes videre i Norge med jernbane mye større enn hvis det kommer på veien, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

– Regjeringen vil legge til rette for at den norske delen av korridoren blir stadig bedre. Dette vil i første rekke skje ved å forbedre infrastrukturen, sier Solvik-Olsen til NTB.

Trafikkdirektør Bjørn Kristiansen i Jernbaneverket er styreleder i ScanMed.

– Korridorer som ScanMed vil øke potensialet for langtransport med tog fra Norge videre til kontinentet. Vi må skaffe gode logistikkløsninger, slik at terminaler og materiell utnyttes bedre. Regjeringen har allerede gjort en del for å legge forholdene til rette på terminalene. Det andre er å sørge for å kunne ha lengre tog på sporet, noe vi er i gang med nå, sier Kristiansen.

Godskorridorene ble åpnet i november, og hensikten med markeringen i Wien tirsdag var at europeiske politikere, transportmyndigheter og næringslivsaktører utvekslet erfaringer og ideer for å bidra til å gjøre godskorridorene attraktive.

VANN/16. februar 2018

Vann vår usynlige ressurs

Vann er utgangspunktet for et sivilisert samfunn, men det glemmer vi. Et av de grunnleggende kravene i befolkningen er trygg drikkevannsforsyning slik at vi ikke utsettes for risiko. Men det er ingen selvfølge i fremtiden, forteller forsker Arve Heistad ved NMBU. Les hele saken

SAMFERDSELSPROSJEKTER/16. februar 2018

Kan gi halve befolkningen en grønnere bo- og transporthverdag

Ordførere og byråder fra de ni største byområdene kommer denne uken til Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Tema er de kommende forhandlingene mellom staten og byområdene om hvilke virkemidler og ressurser som skal inngå i byvekstavtalene. Målet for disse avtalene er bedre mobilitet og transportløsninger for innbyggerne, slik at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Les hele saken

Til toppen