Når den er ferdig, kommer Mælefjelltunnelen til å spare tungtransporten for 18 minutter på vei fra Oslo til Haugesund – eller en fjerdedel av kjøretiden mellom Notodden og Seljord.
Når den er ferdig, kommer Mælefjelltunnelen til å spare tungtransporten for 18 minutter på vei fra Oslo til Haugesund – eller en fjerdedel av kjøretiden mellom Notodden og Seljord. (Foto: Georg Mathisen)

Gjør turen fra øst til vest nesten 20 minutter raskere

- Slike prosjekter blir det flere av, spår Trond Langedok. Han har investert i skikkelig maskineri for å kunne mure høyere, lettere og sikrere i tunneler.

  • tunnel
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Langedok driver Notodden Flis og Mur. Den 9,4 kilometer langt tunnelen mellom Gvammen i Hjartdal og Århus i Seljord er det største prosjektet Telemarksfirmaet har hatt, med en kontraktpris på rundt fire millioner kroner. 

Egentlig er det ti store og 70 små prosjekter:

Tunnelen mellom Gvammen og Århus er det største oppdraget Notodden Flis og Mur har fått hittil, forteller sjefen. Foto: Georg Mathisen

- Bak de ti store veggene er det tekniske bygg. I tillegg er det 70 mindre nisjer. Vi murer med standard 25-blokker og 20-blokker. Så skal de sprøytes med sprøytebetong etterpå, forklarer han.

Investerte

Notodden Flis og Mur har fire mann i arbeid inne i tunnelen. I tillegg: en nyinnkjøpt, kraftig Manitou-truck:

Prosjektinformasjon:

  • Prosjekt: Mælefjelltunnelen, E134 fra Gvammen i Hjartdal til Århus i Seljord
  • Byggherre: Statens Vegvesen
  • Hovedentreprenør: NCC
  • Murarbeider: Notodden Flis og Mur
  • Produkter: Leca Basicblokk 20 og 25 cm, Leca Byggeplank 20 cm

- Den har en løftekapasitet på tre tonn og kan løfte sju meter opp. Dermed kan den få Leca-pallene opp på toppen av stillasene. Hver av de ti veggene er 37 meter lange og sju–åtte meter høye, viser Trond Langedok.
Han har investert i håp om at det kan bli flere store tunnelprosjekter av samme type. - Skulle vi stått og lempet blokkene opp, hadde det tatt flere uker, sier han.

Dermed kan han få kjørt blokkene helt inn til riktig sted i tunnelen og løftet dem opp. Alt i alt trenger han 36 lass med Leca-blokker, i tillegg til Leca Byggeplank.

Vannproblemer

De skal brukes under vanskelige forhold. Hovedentreprenør NCC hadde håpet å sette Norgesrekord i tunneldriving. I stedet ble det Norgesrekorder i vanntrykk, tror anleggsleder Ingar Karlsen. Mange vannårer med høyt trykk gjorde at det måtte til mye ekstraarbeid for å få tettet lekkasjene.

Langedok har tro på flere slike tunnelprosjekter i årene som kommer. Foto: Georg Mathisen

Når den nye E134-strekningen åpner i 2019, med 9,4 kilometer tunnel og 1,1 kilometer ny vei i dagen, blir veien mellom Hjartdal og Seljord 11 kilometer kortere. Det betyr for eksempel at tunge kjøretøyer sparer 18 minutter på turen fra Oslo til Haugesund.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen