Når den er ferdig, kommer Mælefjelltunnelen til å spare tungtransporten for 18 minutter på vei fra Oslo til Haugesund – eller en fjerdedel av kjøretiden mellom Notodden og Seljord.
Når den er ferdig, kommer Mælefjelltunnelen til å spare tungtransporten for 18 minutter på vei fra Oslo til Haugesund – eller en fjerdedel av kjøretiden mellom Notodden og Seljord. (Foto: Georg Mathisen)

Gjør turen fra øst til vest nesten 20 minutter raskere

- Slike prosjekter blir det flere av, spår Trond Langedok. Han har investert i skikkelig maskineri for å kunne mure høyere, lettere og sikrere i tunneler.

  • tunnel
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Langedok driver Notodden Flis og Mur. Den 9,4 kilometer langt tunnelen mellom Gvammen i Hjartdal og Århus i Seljord er det største prosjektet Telemarksfirmaet har hatt, med en kontraktpris på rundt fire millioner kroner. 

Egentlig er det ti store og 70 små prosjekter:

Tunnelen mellom Gvammen og Århus er det største oppdraget Notodden Flis og Mur har fått hittil, forteller sjefen. Foto: Georg Mathisen

- Bak de ti store veggene er det tekniske bygg. I tillegg er det 70 mindre nisjer. Vi murer med standard 25-blokker og 20-blokker. Så skal de sprøytes med sprøytebetong etterpå, forklarer han.

Investerte

Notodden Flis og Mur har fire mann i arbeid inne i tunnelen. I tillegg: en nyinnkjøpt, kraftig Manitou-truck:

Prosjektinformasjon:

  • Prosjekt: Mælefjelltunnelen, E134 fra Gvammen i Hjartdal til Århus i Seljord
  • Byggherre: Statens Vegvesen
  • Hovedentreprenør: NCC
  • Murarbeider: Notodden Flis og Mur
  • Produkter: Leca Basicblokk 20 og 25 cm, Leca Byggeplank 20 cm

- Den har en løftekapasitet på tre tonn og kan løfte sju meter opp. Dermed kan den få Leca-pallene opp på toppen av stillasene. Hver av de ti veggene er 37 meter lange og sju–åtte meter høye, viser Trond Langedok.
Han har investert i håp om at det kan bli flere store tunnelprosjekter av samme type. - Skulle vi stått og lempet blokkene opp, hadde det tatt flere uker, sier han.

Dermed kan han få kjørt blokkene helt inn til riktig sted i tunnelen og løftet dem opp. Alt i alt trenger han 36 lass med Leca-blokker, i tillegg til Leca Byggeplank.

Vannproblemer

De skal brukes under vanskelige forhold. Hovedentreprenør NCC hadde håpet å sette Norgesrekord i tunneldriving. I stedet ble det Norgesrekorder i vanntrykk, tror anleggsleder Ingar Karlsen. Mange vannårer med høyt trykk gjorde at det måtte til mye ekstraarbeid for å få tettet lekkasjene.

Langedok har tro på flere slike tunnelprosjekter i årene som kommer. Foto: Georg Mathisen

Når den nye E134-strekningen åpner i 2019, med 9,4 kilometer tunnel og 1,1 kilometer ny vei i dagen, blir veien mellom Hjartdal og Seljord 11 kilometer kortere. Det betyr for eksempel at tunge kjøretøyer sparer 18 minutter på turen fra Oslo til Haugesund.

DRONER/21. januar 2019

Norsk Dronesenter etablert

Helt på slutten av 2018 ble selskapet Norsk Dronesenter etablert. Selskapet har som målsetning å fasilitere for test og utprøving av dronesystemer i Norge og Europa. Utviklingen av dronesystemer holder en høy takt, men det finnes ikke mange egnede steder i Europa for test og utprøving. Les hele saken

BOMPENGER/18. januar 2019

Firepartiregjeringen: Skritt i riktig retning på bompenger

Samferdsel, bompenger og infrastruktur vies mye plass i den nye regjeringsplattformen for regjeringen utgått av Høyre, Venstre, Frp og Krf. -De signaliserer tiltak som kan få ned bompengebelastningen med om lag 1 milliard årlig. Men det gjenstår å se om folk vil merke noe til lavere bompenger i hverdagen sin, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF. Les hele saken

VEG/17. januar 2019

Nye Veier får tre nye vegstrekningar

– Nye Veier vart etablert for å bygge vegar i Noreg på ein betre og meir effektiv måte slik at vi får meir veg for pengane. Selskapet har så langt levert gode resultat. Regjeringa ønsker no å gje selskapet ansvaret for å bygge ut tre nye vegstrekningar. Eg har stor tru på at Nye Veier vil bygge ut desse strekningane på ein rask og kostnadseffektiv måte, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen