Gjennomslag på Follobanen
(Foto: Bane NOR)

Gjennomslag på Follobanen

Den 22 km lange Follobanen mellom Oslo S og Ski har vært et viktig prosjekt for Mapei UTT de siste fire årene. Nå har tunnelboremaskinene «Anna» og «Magda» tygd seg ferdig gjennom fjellet, og prosjektet går inn i en ny fase.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Det har vært en spennende mulighet for oss å jobbe med tunnelboremaskiner. Det er ikke hverdagskost i Norge. Nå gjenstår det litt etterarbeid, før andre tar over og legger togskinner og foretar elektriske installasjoner, forteller Kenneth Gundersen, regional manager UTT hos Mapei.

Mapei Underground Technology Team (UTT) startet jobben med Follobanen i 2015 og har hatt medarbeidere som har fulgt opp prosjektet på heltid.

– Vi har levert tilsetningsstoffer til produksjon av elementer og backfill, samt membraner for vanntetting, sprøytebetong og reparasjonsprodukter til betong. Totalt har det blitt 30 000 tonn tilsetningsstoff og på det meste leverte vi 20 lastebillass i uka. Til sammen har vi levert 70 ulike produkter til hovedentreprenør og ulike underentreprenører.

Follobanen har vært en spennende men krevende jobb, med stadig nye tekniske utfordringer.

– Vi har trukket veksler på våre tekniske løsninger og brede tekniske kunnskaper på tvers av landegrensene. I perioder har vi hatt italienske ressurser her, og vi har også hatt hjelp fra Mapei Spania. Follobanen har styrket vår UTT-avdeling og gjort oss godt rustet for de nye store infrastrukturprosjektene som kommer i tiden fremover, sier Gundersen.

MILJØ/25. april 2019

Miljøfartsgrenser kommer og går

– Det er viktig å ha miljøfartsgrenser i tider der det produseres og virvles opp mye svevestøv. Det skjer spesielt om vinteren ved piggdekkbruk. Men også på vårparten, når veiene tørker opp, virvles  igjen mye veistøv opp, og da kan miljøfartsgrenser dempe denne prosessen. Les hele saken

Til toppen