Gjennomførte rekordstøp på Rosten

Gjennomførte rekordstøp på Rosten

Lørdag 14. januar ble det siste lasset med betong levert på Rosten kraftverk nord i Gudbrandsdalen. Totalt har 5632 kubikkmeter med betong blitt levert til prosjektet de siste dagene.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Tirsdag 10. januar klokken 23.00 ankom det første lasset med betong. I tre og et halvt døgn gikk lastebilene i skytteltrafikk mellom Betong Østs produksjonsanlegg på Sandbumoen og Vinstra til dammen på Rosten, der Skanska er hovedentreprenør og Eidsiva Vannkraft er byggherre. Betongstøpen har pågått døgnet rundt, og alle involverte har jobbet på spreng for å fullføre jobben.

- Betong Øst er stolte av å få være med på dette prosjektet og norgeshistoriens største landbaserte støp. Samtidig som vi har vært veldige ydmyke til oppgaven, synes vi dette har vært utrolig morsomt å være med på. Jeg kan ikke annet enn å være meget imponert over kollegaene mine i Betong Øst og alle involverte samarbeidspartnere. Det er levert 5631,5 kubikkmeter med betong uten behov for en eneste justering av kvalitet på byggeplass. Vi har benyttet to fabrikker, tjue betongbiler og to betongpumper 24 timer i døgnet i tre og et halvt døgn uten ett eneste feilslag. Dette betyr at vi har hatt 100-120 personer som har jobbet knallhardt med å fullføre denne rekordleveransen, sier regionsjef i Betong Øst, Øystein Bækkelien.

Krevende jobb

Anleggsarbeidet på Rosten startet i oktober 2014, og i mars 2018 settes anlegget i drift. Rosten kraftverk utnytter et fall på 103,5 meter, og vil årlig produsere ca. 200 GWh. Det tilsvarer strømforbruket til ca. 10 000 husstander.

- Fundamentet til midtseksjon av dammen er den største utfordringene vi har i prosjektet. Stor avstand ned til fjell, ca. 14 meter under elvebunnen, skapte utfordringer. Utgraving og utstøping av byggegropa var en spennende øvelse, og det er en stor lettelse at denne jobben nå er utført. Det har vært en krevende jobb med store utfordringer når det gjelder logistikk av betongleveransen, og håndtering av innlekkasje av vann i byggegropa. Nå er fundamentet på plass og bygging av midtseksjonen av dammen kan fortsette. Eidsiva Vannkraft som byggherre vil på vegne av eierne Oppland Energi AS og AS Eidefoss gratulere Skanska Norge og Betong Øst med norgesrekorden i landbasert støping av en kontinuerlig støp, sier prosjektleder Rolf Kleiven i Eidsiva Vannkraft.

Satser på kraft

Skanska har lang erfaring fra utbygging av vannkraftverk og demninger, og er i dag landets største kraftutbygger. I tillegg til Rosten, er selskapet også involvert i et annet kraftutbyggingsprosjekt litt lenger sør i Gudbrandsdalen - Nedre Otta kraftverk. Også her er Eidsiva Vannkraft byggherre.

- Jeg er utrolig stolt av at vi har klart å gjennomføre denne rekordstøpen midt på vinteren langt nord i Gudbrandsdalen. Samarbeidet mellom Eidsiva Vannkraft, Betong Øst og Skanska har vært veldig bra gjennom hele prosessen. Vi også fått god støtte fra vår egen Betongteknologiavdeling. Deres kompetanse har vært svært viktig for at vi har kunnet gjennomføre en så kompleks og stor betongstøp på en sikker og effektiv måte. Vi ønsker å bygge for et bedre samfunn, og vi synes derfor det er flott å bidra til å realisere et kraftverk som vil forsyne tusenvis av husstander med fornybar energi i mange år fremover, sier prosjektsjef i Skanska, Svenn Aage Bråtene.

I tillegg til den 95 meter lange og 20 meter høye dammen, er det også drevet en vannføringstunnel på 4,1 kilometer, en avløpstunnel på 400 meter og en 320 meter lang tilkomsttunnel. Arbeidene med kraftstasjonen inne i fjellet nærmer seg slutten og skal etter planen overleveres i februar.

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen