Gimsøya ikke tilfredsstillende som flyplasslokasjon

Gimsøya ikke tilfredsstillende som flyplasslokasjon

Nasjonal Transportplan (NTP) 2014- 2023 viste at man kan oppnå en positiv samfunnsøkonomisk verdi, samt gode ringvirkninger for Lofoten ved å bygge en regional flyplass på Gimsøy. Dette som erstatning for dagens lokale flyplasser i Svolvær og Leknes.

  • flyplass
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Avinor fikk i oppdrag å utrede de operative forutsetningene for en slik flyplass. Basert på værmålinger mellom 2012 – 2015 ble det påvist at sidevind kunne være en utfordring på lokasjonen og at dette kunne medføre lav tilgjengelighet, spesielt om vinteren.

Avinor etablerte en ekspertgruppe for å vurdere funnene i rapporten.. Arbeidsgruppen har hatt deltakelse fra Widerøe, Norwegian, Meteorologisk institutt, Kjeller Vindteknikk og Avinor. Kompetanse innen meteorologi, flyoperasjoner, flyplassdesign og operative prosedyrer har vært dekket. I tillegg har gruppen hatt dialog med Luftfartstilsynet.

Omfattende turbulensanalyser

Ekspertgruppen har gjennomført omfattende analyser. Funnene viser at effekten av stabil sidevind reduseres ved å anlegge rullebanen mer i flukt med vinden. Dersom man benytter kriterier for sidevind i samsvar med flyselskapenes praksis, vil samme effekt oppnås. Gimsøy vil imidlertid ha større utfordringer med turbulens enn lufthavnene ved Leknes, Svolvær, Tromsø og Hammerfest.

Ekspertgruppen vurderer at en flyplass på Gimsøy ikke vil få en værmessig tilgjengelighet som gjør at den kan betjene Lofoten på den måten prosjektet hadde som mål.
Det er ikke hensiktsmessig å utrede dette alternativet videre.

Ny regional analyse

Gimsøy ville vært en viktig kraft for regionen, og det er operative vurderingene som ligger til grunn for konklusjonen. Avinor anser det som viktig å igangsette en prosess for å utrede alternative løsninger. Avinor vil utarbeide en regional analyse for Lofoten/Ofoten og Vesterålen, og prosjektet skal ferdigstilles våren 2018.

– Analysen skal belyse effekten av samfunnsmessige forhold, planlagte vegtiltak, trafikale og operative forhold på eksisterende lufthavner, aktuelle og eventuelle ny flytyper og deres krav til rullebanelengder, forteller Jon Sjølander, konserndirektør for strategi i Avinor.

Rapporten fra ekspertgruppen vil publiseres på Avinors nettsider 1. desember 2016.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen