Gang og sykkelvei bygget på Leca Lettklinker

Gang og sykkelvei bygget på Leca Lettklinker

Som en del av en sammenhengende gang- og sykkelvei mellom Ås og Drøbak, er nesten to kilometer bygget på Leca Lettklinker.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Den lenge etterlengtede gang- og sykkelstien mellom Ås og Drøbak begynner å ta form. Den siste biten på nesten to kilometer gjennom Trolldalen er under bygging. Når den står ferdig vil syklister og gående kunne gå trygt fra Ås til Drøbak.

– Vi har måttet øke bredden og sprenge bort fjell for å gjøre plass til sykkelveien. Den går over forskjellige grunnforhold så vi har hatt varierende arbeid, forteller Petter Skår Johansen i Leif Grimsrud.

Frostsikring

I store deler av den 1,8 kilometer lange, nylagte gang- og sykkelstien er det brukt nesten 4000 kubikkmeter lettklinker som frostsikring.

– I tillegg er det brukt nærmere 8000 kubikkmeter lettklinker som fylling. Mye av dette er såkalt kompensert fylling som erstattet leire og andre masser med løs Leca, på grunn av dårlige grunnforhold forteller han.

På grunn av forholdene på anlegget er 4000 kubikkmeter Leca blåst i fyllingene i stedet for å bli lagt ut med gravemaskin. Resten er lagt ut på vanlig måte.

– Det er så trangt langs veien her at det beste er at vi bruker pumpe og blåser det på plass, sier Petter Skår Johansen.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen