Fremtiden er så lys at den må dimmes

Fremtiden er så lys at den må dimmes

I en markedsanalyse gjennomført av McKinsey i 2012 konkluderer selskapet med at 2015 vil bli året da LED-belysning vil være konkurransedyktig med ordinær belysning. Rapporten estimerer at LED-belysning vil vokse med 30 prosent pr. år og utgjøre over 60 prosent av det globale markedet for belysning innen 2020.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

I forbindelse med “International Year of Light and Light-based Technologies” i regi av FN arrangerte den amerikanske ambassaden i Oslo i samarbeid med EnergyOptimal et møte for bransjen i Norge. Selskapet samarbeider med det amerikanske selskapet Cree for å utvikle løsninger tilpasset det norske markedet. Både markedet og teknologien har utviklet seg i raskt tempo de siste årene.

- Det er vanskelig å forutse fremtiden, men det vi ser er at det ofte tar ett til tre år fra prototype til masseproduksjon. I dag ligger en vanlig LED-lampe på mellom 50 og 100 lumens per watt, jeg antar at vi vil se lamper med 300 lumens per watt på markedet innen tre år, sier Gary Trott, visepresident for produktstrategi hos Cree.

- Utviklingen handler om mer enn selve LED-komponenten. Det vil komme forbedringer på optikken, innen termiske egenskaper, og på driver-teknologien. LED-belysning er et system av komponenter som optimaliseres hele tiden, sier Trott.

Fokus på fargegjengivelse

Kvaliteten på LED-belysning måles ofte etter fargegjengivelsesindeksen Ra. Fargegjengivelsen er avhengig av lyskildens spektrale energifordeling, og er et mål på lyskildens evne til å gjengi farger.

- Vi utviklet opprinnelig vår egen LED-teknologi til bruk på reklametavler. Vi ønsket å finne en teknologi som greide å gjenskape rødfargen i logoen til Coca Cola så godt som mulig. Dette ga oss et tidlig fokus på rødfargen som er en vanskelig farge å gjengi, sier Trott.

Mange muligheter innen Internet of Things

Teknologiske nyvinninger innen Internet of Things er i rask utvikling og LED-industrien ser flere muligheter for intelligent belysning.

- Vi har fokus på hvordan LED-belysning kan dra nytte av Internet of Things (IoT). Vi ser på dette som den andre belysningsrevolusjonen. LED-lys er elektroniske enheter så det er naturlig å se på hvordan disse kan kobles til nettet. Vi har minst 50 ulike potensielle bruksområder. Foreløpig ønsker vi å se hva folk faktisk ønsker seg og dette er fortsatt noe uklart, sier Trott.

- Det vi foreløpig ser på som et fornuftig område å utvikle er muligheten for kartlegging av bruk av kontorlokaler. Om alle lyspunktene i et kontorlokale har en sensor for bevegelse vil disse kunne brukes til å kartlegge arealbruken. Disse dataene kan kobles til en kalender slik at ansatte kan se hvilke møterom som er ledige, fortsetter Trott.

- Innen eiendomsforvaltning er dette spesielt interessant. Man kan avdekke at visse rom ikke benyttes og endre funksjonaliteten for å få bedre utnyttelse av kontorlokalet, sier Trott.

Les resten av artikkelen i neste print-utgave av Samferdsel & Infrastruktur.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen