Frankrike bygger 1000km solcellevei

Frankrike bygger 1000km solcellevei

Frankrike får veier belagt med solceller. 1000 kilometer vei skal i løpet av de fem neste årene fungere som solkraftverk.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Veier kledd med solceller har vært på trappene noen år, men hittil har det stort sett gått ut på forsøk med korte veistrekninger på maks to hundre meter. I oktober i fjor lanserte det franske infrastrukturselskapet Colas et eget konsept for solceller på vei, i samarbeid med Frankrikes nasjonale institutt for solenergi (INES), meddeler Teknisk Ukeblad.

Det spennende konseptet kalles Wattway og Frankrike skal nå bruke det til å bygge 1000 km vei kledd med solceller i løpet av de fem neste årene.

[youtube id="8ZNJhcNq9q4"]

Eksisterende veier skal få solceller

Tanken er å utnytte overflaten på veier som allerede eksisterer. Derfor har Frankrikes nasjonale institutt for solenergi (INES) sammen med Colas utviklet solceller av polykrystallinsk silisium som legges inn direkte på veien.

– Det meste tyder på at solcellene i seg selv er "vanlige" polykrystallinske silisium-solceller i en standard størrelse på 15 centimeter. Produktutviklingen ligger i innkapslingen og modulen. Det vanligste er å bruke glass, men her er det brukt polymer og harpiks. Det er sannsynligvis dette som gjør dem tynnere enn vanlige moduler, sier solcelle-forsker Josefine Selj til Teknisk Ukeblad.

– Man kan fort inkludere sensorer eller annen elektronikk som kan gjøre infrastrukturen «smart» og gi ekstra funksjoner. Hvis du først har laget en innkapsling som tåler trailere, så kan du integrere mange spennende funksjoner, avslutter Selj til Teknisk Ukeblad.

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen