Første tunnelborhode monteres i Norge

Første tunnelborhode monteres i Norge

I disse dager er man godt i gang med å sette sammen borehodet til den første tunnelboremaskinen TBM, som skal drive 18,5 av Follobanens totalt 20 km lange tunnel som skal gå mellom Oslo og Ski.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Delene til borehodet ankom Fredrikstad havn i april fra Herrenknechts fabrikk i Tyskland. De neste ukene fram mot sommeren ventes jevnlige leveranser til Åsland med deler til TBMen. De to siste er fortsatt i produksjon ved Herrenknechts fabrikk. Det tar om lag ti måneder å designe og bygge en av disse tunnelboremaskinene.

[img id="2"]

– Det er nå det virkelig begynner. Fire tunnelboremaskiner ankommer Åsland i løpet av sommeren, og de vil nå installeres og klargjøres for drift. Det er en interessant fase vi går inn i. Jeg er stolt av det internasjonale teamet vi har, kombinert med norske ledere, og av å være godt foran vår kontraktstidsplan. Det er utfordrende, men jeg føler at vi har den nødvendige kompetanse og ressurser til å utføre jobben på en god måte, sier prosjektdirektør, Fernando Vara i entreprenørkonsortiet som fikk totalentreprisen med å bygge tunnelen til Follobanen, entreprenørselskapet Acciona Ghella Joint Venture (AGJV), som eies av det spanske konsernet Acciona og italienske Ghella S.p.A.

Med en vekt på 2400 tonn skal Follobanens tunnelboremaskiner grave ut om lag 15 meter tunnel hvert døgn. TBMene startes etter planen opp inne i fjellet ved Åsland anleggsområde i september. Til sammen skal fire TBMer med en diameter på hele 9,96 meter leveres, og innen nyttår skal alle være i drift. Det er i alle fall planen. To av tunnelboremaskinene skal bore nordover mot Oslo, de to andre sørover mot Ski, med start på anleggsområdet på Åsland, 13 km sør for Oslo sentrum. Når tunnelen står ferdig, blir dette Nordens lengste jernbanetunnel.

[img id="1"]

Borehodet ble delt opp i fem hoveddeler for transport til Norge. Nå sveises delene sammen igjen i de spesialkonstruerte monteringshallene, 100 meter under bakken nær Åsland. Hver av de to hallene har en takhøyde på 22 meter, er 26 meter brede og 55 meter lange. I gulvet er det støpt to «krybber» som skal brukes under monteringen av maskinene, og for å sikre at TBM-ene setter ut på eksakt riktig kurs. Det er de 71 kutterne som her er montert på borhodet, som skal knuse steinmassene.

Tunnelboremaskinens lengde er totalt 150 meter, og deler blir fortløpende transportert ned i hallen for montering. Follobanens fire tunnelboremaskiner produseres på Herrenknechts fabrikk i Tyskland. To av dem er nå ferdige.

GEOTEKNISK/23. februar 2018

Kalibreringsfri og tilt-kompenserende GNSS

Leica Geosystems har kommet med GS18 T, en kalibreringsfri tilt-kompenserende GNSS-antenne som ikke påvirkes av magnetisk forstyrrelser. – Med den nye roveren kommer du til på steder du ikke gjorde før, sier produktsjef Andreas Torsvik i Leica Geosystems AS. Les hele saken

Til toppen