Det er stort fokus på at anleggsarbeidene ikke skal påvirke miljøet mer enn absolutt nødvendig. I den forbindelse settes det opp såkalt siltgardin som skal hindre at skittent vann tar seg videre. Fra venstre: Magne Olav Skjøret, Martin Støyl, Bernt Moen og Hans Olav Omnes.
Det er stort fokus på at anleggsarbeidene ikke skal påvirke miljøet mer enn absolutt nødvendig. I den forbindelse settes det opp såkalt siltgardin som skal hindre at skittent vann tar seg videre. Fra venstre: Magne Olav Skjøret, Martin Støyl, Bernt Moen og Hans Olav Omnes. (Foto: Nye Veier)

Første synlige anleggsarbeid med ny E39

AF Gruppen er på vegne av Nye Veier i gang med arbeidene på strekningen Kristiansand vest – Mandal øst. Mandag 19. november 2018 om kvelden starter forarbeider. Fra onsdag 21. november blir det aktivitet i tilknytning til eksisterende E39, når anleggsmaskiner skal ta seg inn i veilinja for ny E39 fra området Døle bru i Mandal.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Vi er allerede i gang med ytre miljøtiltak (YM-tiltak). Det er arbeider vi gjør for at anleggsaktiviteten ikke påvirker omgivelsene mer enn nødvendig. Vi starter ingen anleggsvirksomhet før YM-tiltak som skal på plass er gjennomført i aktuelt område, sier prosjektleder Hans Olav Omnes i AF Gruppen.

Prosjektleder Hans Olav Omnes (t.v.) og Bernt Moen (driftsleder vei) fra totalentreprenør AF Gruppen ved Døle bru i Mandal. I bakgrunnen hvor bilen befinner seg starter AF Gruppen anleggsarbeidene i terrenget. Foto: Nye Veier

Fokus på forebyggende miljøtiltak

Han inspiserte området Døle bru/Mjåvatn/Knuden i Mandal mandag i forbindelse med at rundt 300 meter med siltgardin skal legges ut i Mjåvatn. Arbeidet utføres av Agder Dykk AS hjemmehørende i Arendal, som har erfaring med samme type arbeid fra Nye Veiers E18-prosjekt i Aust-Agder. Martin Støyl var mandag ettermiddag i full sving med å sveise sammen plastrør til en sammenhengende enhet som siltgardinet skal tres innpå for deretter å bli strukket ut over Mjåvatn. Arbeidet skal være ferdig tirsdag.

– Dette YM-tiltaket forebygger turbiditet i vannet, forklarer Omnes, om tiltaket som skal hindre at misfarging av vann forplanter seg til mer av vannspeilet enn nødvendig.

Hogstmaskiner starter onsdag arbeidet med avskoging av arealet som skal transformeres til veianlegg. Deretter skal det bygges anleggsvei gjennom Dyredalen ned til området ved Trysfjorden hvor vestre brohode skal etableres.

Slik ser skiltplanen ut for området ved Døle bru/Mjåvatn, hvor anleggsarbeidene med ny E39 starter. Illustrasjon: Nye Veier

Manuell dirigering

Allerede natt til tirsdag vil veifarende langs E39 se aktivitet. I området hvor anleggsarbeid berører E39 vil farten bli redusert fra dagens 70 km/t til 50 km/t. Det blir også manuell dirigering. For å minimalisere ulempene for veifarende, skal selve anleggsarbeidene pågå fra klokken 22 om kvelden til 05.30 om morgenen. Det vil kunne bli noe ventetid for bilistene ved stoppostene, men ventetiden skal ikke overskride ti minutter.

Sikkerhet er i høysetet, og derfor er det spesielt i forbindelse med lossing av maskiner at det kan bli ventetid.

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen