Første delstrekningene av E6 Helgeland nord åpnet

Første delstrekningene av E6 Helgeland nord åpnet

– Regjeringen jobber for bedre, mer effektive og tryggere veier i hele landet. Derfor er det gledelig at vi allerede nå kan åpne de første delstrekningene av nye E6 Helgeland. Nye E6 gjør turen tryggere samtidig som framkommeligheten bedres betydelig. Tiden med flaskehalser og dårlig kurvatur er snart forbi gjennom det meste av E6 på Helgeland.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Det sa statssekretær Tom Cato Karlsen da han åpnet de nye veistrekningene torsdag.

Totalt er det 11,6 kilometer ny europavei, fordelt på parsellene Urlandå-Skamdal og Tjæraskaret-Eiterå, som nå er åpen for trafikk. Byggearbeidene startet i september 2015.

Ny kontraktsform har gitt raskere åpning

Strekningene som nå åpner har blitt bygget etter en såkalt veiutviklingskontrakt. Kontraktsformen gir entreprenøren ansvaret for både prosjektering og bygging av veien, i tillegg til å omfatte drifts- og vedlikeholdsansvar i hele kontraktsområdet både under bygging og etter ferdigstillelse av prosjektet. Dette har bidratt til at strekningen Tjæraskaret-Eiterå åpner allerede 13 måneder før ferdigstillelsesfrist, mens Urlandå-Skamdal åpner to måneder før fristen.

– Det er alltid hyggelig å åpne nye veier, men spesielt hyggelig er det når bilistene får gleden av å ta de i bruk tidligere enn først antatt. All honnør til både Statens vegvesen og entreprenøren for godt arbeid, og ikke minst samarbeid, som har gitt rask fremdrift i disse prosjektene. Dette er en gledens dag, sier Tom Cato Karlsen.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen