Fornyet rammeavtale for Olav Thon Gruppen

Fornyet rammeavtale for Olav Thon Gruppen

Rejlers har nå fornyet rammeavtale innen energimerking av bygg og energivurdering av tekniske anlegg for Olav Thon Gruppen AS med fokus på energieffektiv drift og energieffektivisering.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

En rammeavtale som Rejlers har hatt helt siden energimerkeordningen ble innført i 2010. Avtalen inkluderer Olav Thon Gruppen inkludert AMFI.

Som en del av avtalen skal Rejlers gjennom sin tverrfaglige kompetanse energimerke nye og eksisterende bygg i porteføljen, komme med forslag på energieffektiviseringstiltak, samt gjennomføre 2. gangs energivurdering av tekniske anlegg. I henhold til Energimerkeforskriften skal tekniske anlegg energivurderes hvert 4. år, og bygg energimerkes hvert 10. år.

[factbox id="1"]

- Vi er stolte av å få fornyet tillit og fortsette å være en viktig leverandør og samarbeidspartner med Olav Thon Gruppen sier Petter Arnesen, divisjonssjef i Rejlers Norge.

- Gjennom energimerkeordningen og samarbeidet med Rejlers ønsker vi å sette enda mer fokus på energieffektiv drift og på energibesparende tiltak sier Thor-Erik Kolsrud, direktør for drift og vedlikehold i Olav Thon Gruppen. Vi ser helt klare miljømessige og økonomiske gevinster ved å iverksette tiltak rapportene fra energimerkingen gir oss, fortsetter han.

Energimerking er obligatorisk for alle som skal selge eller leie ut yrkesbygg. Alle yrkesbygg over 1 000 m² skal til enhver tid være energimerket. Hensikten med energimerkeordningen er å sikre informasjon til markedet om boliger, bygningers og tekniske anleggs energitilstand. Samt mulighetene for forbedring, for derigjennom å skape større interesse for konkrete energieffektiviseringstiltak, konkrete tiltak for omlegging til fornybare energikilder, og gi en riktigere verdsetting av boliger og bygninger når disse selges eller leies ut. Energivurdering av kjeler og klimaanlegg skal bidra til at slike anlegg fungerer effektivt og med minimal miljøbelastning. Det er NVE som administrerer ordningen.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen