Kan vi kjøre på isfrie bruer i framtida?
Kan vi kjøre på isfrie bruer i framtida? (Statens vegvesen)

Fornybar energi kan sikre isfrie og trygge bruer på vinteren

Som vi alle vet, klimaet i Norge er lunefullt, og vipps har vi et tynt islag på veiene, eller på bruene våre. Salting og grusing er kjente løsninger for å motvirke glatt veibane. Finnes det et miljøvennlig alternativ for å sikre at bruene forblir isfrie hele året rundt?

  • bru
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Josef Johnsson fra Chalmers er i sitt prosjekt «Safe and ice-free bridges using renewable thermal energy sources» i gang med å teste hvordan man ved å bruke tilgjengelige energikilder kan få veger uten trafikkfarlige variasjoner i føreforhold året rundt.

– Som vi vet er vinterføre farlig, så prosjektet mitt skal bidra til å øke trafikksikkerheten, men ikke minst, så er det mer miljøvennlig å erstatte salting og grusing med fornybare energikilder, forklarer Johnsson. Salting og grusing nære vann er spesielt truende for miljøet, da forurensningen forstyrrer økosystemet og drikkevannskildene, sier han. Eksempler på fornybar energi som kan brukes er solenergi som kan høstes og lagres året rundt, avfall fra industri, og oppvarmet vann.

Se testanlegget:

Naturlige energikilder

Johnsson har bygget en fullskala veistrekning for testing i Østersund, hvor han skal teste ulike overflateløsninger, og ulike typer fornybar energi. Nå skal jeg teste og samle data, og så skal vi gjennomføre nødvendige utbedringer og justeringer for å se hva som kan fungere på bruer, utdyper han. Prosjektet mitt er aktuelt for alle bruer i land med kjølig klima, men det er spesielt interessant å se på om metoden kan brukes på vestlandet i Norge som har milde vintre, sier han.

– Jeg gleder meg veldig til vinter og snø, og håper på to kalde vintre nå, slik at jeg kan få testet prosjektet mitt. Alle som har lyst til å lære mer er velkomne til Østersund, avslutter han.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen