Kan vi kjøre på isfrie bruer i framtida?
Kan vi kjøre på isfrie bruer i framtida? (Statens vegvesen)

Fornybar energi kan sikre isfrie og trygge bruer på vinteren

Som vi alle vet, klimaet i Norge er lunefullt, og vipps har vi et tynt islag på veiene, eller på bruene våre. Salting og grusing er kjente løsninger for å motvirke glatt veibane. Finnes det et miljøvennlig alternativ for å sikre at bruene forblir isfrie hele året rundt?

  • bru
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Josef Johnsson fra Chalmers er i sitt prosjekt «Safe and ice-free bridges using renewable thermal energy sources» i gang med å teste hvordan man ved å bruke tilgjengelige energikilder kan få veger uten trafikkfarlige variasjoner i føreforhold året rundt.

– Som vi vet er vinterføre farlig, så prosjektet mitt skal bidra til å øke trafikksikkerheten, men ikke minst, så er det mer miljøvennlig å erstatte salting og grusing med fornybare energikilder, forklarer Johnsson. Salting og grusing nære vann er spesielt truende for miljøet, da forurensningen forstyrrer økosystemet og drikkevannskildene, sier han. Eksempler på fornybar energi som kan brukes er solenergi som kan høstes og lagres året rundt, avfall fra industri, og oppvarmet vann.

Se testanlegget:

Naturlige energikilder

Johnsson har bygget en fullskala veistrekning for testing i Østersund, hvor han skal teste ulike overflateløsninger, og ulike typer fornybar energi. Nå skal jeg teste og samle data, og så skal vi gjennomføre nødvendige utbedringer og justeringer for å se hva som kan fungere på bruer, utdyper han. Prosjektet mitt er aktuelt for alle bruer i land med kjølig klima, men det er spesielt interessant å se på om metoden kan brukes på vestlandet i Norge som har milde vintre, sier han.

– Jeg gleder meg veldig til vinter og snø, og håper på to kalde vintre nå, slik at jeg kan få testet prosjektet mitt. Alle som har lyst til å lære mer er velkomne til Østersund, avslutter han.

HAVBRUK/19. februar 2018

Norge trenger Ocean Space Centre

Sintef Ocean har en i samarbeid med kunnskapsmiljøer og industrielle aktører utredet hvilke krav til fremtidig infrastruktur som må innfris for at Norge beholder posisjonen som internasjonalt ledende innen havromsteknologi. Målet er å etablerefremtidens marintekniske kunnskapssenter i Trondheim. Les hele saken

Til toppen