Flytrafikken opp 6 prosent i februar - innenriks øker mest

Flytrafikken opp 6 prosent i februar - innenriks øker mest

Totalt reiste 3 709 601 passasjerer over Avinors 46 lufthavner i februar. Sammenlignet med februar 2015 økte flytrafikken med totalt 6 prosent.

  • flyplass
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Hittil i år er økningen i flytrafikken 3,8 prosent sammenlignet med fjoråret. Innenrikstrafikken er på vei opp, etter å ha sunket i 2015.

Solid vekst på tre av de fire største

For både Bergen lufthavn, Flesland og Trondheim lufthavn, Værnes stiger passasjertallene, for sistnevnte med hele 7 prosent. Her er det plusstall på både innenriks- og utenrikstrafikken.  - I Midt-Norge har vi en variert næringssammensetning, der mange bransjer er i vekst. Trafikkøkningen er stor både mot Oslo og Norge-Norge, og vi har i flere måneder hatt en slik god utvikling, sier lufthavndirektør ved Trondheim lufthavn, Værnes, Lasse Bardal.

Oslo Lufthavn opplever også en solid trafikkøkning på hele 8 prosent i februar. Innland øker med 8,8 prosent og utland med 8 prosent.

- Økningen skyldes i hovedsak vekst i rutene mellom Oslo Lufthavn og Nord-Norge, og mellom Oslo Lufthavn og Tyskland, Danmark og Sveits. Tallene har også fått en ekstra oppsving som følge av den ekstra dagen i februar, forklarer trafikkutviklingsdirektør i Avinor, Jasper Spruit.

Offshoretrenden fortsetter

Trenden for offshoretrafikken fortsetter. Ved Stavanger lufthavn Sola er det derfor trafikknedgang, som i all hovedsak skyldes tilstanden til oljenæringen. Antall passasjerer reduseres med 5,4 prosent versus samme måned i 2015. Også ved Florø og Brønnøysund er det nedgang av samme årsak.

Vekst også for 42 øvrige

For øvrige lufthavner er det variasjoner, men samlet sett øker innlandstrafikken for de 42 øvrige lufthavnene med 10,5 prosent. Økningen totalt er 8 prosent sammenlignet med februar 2015.

HAVBRUK/19. februar 2018

Norge trenger Ocean Space Centre

Sintef Ocean har en i samarbeid med kunnskapsmiljøer og industrielle aktører utredet hvilke krav til fremtidig infrastruktur som må innfris for at Norge beholder posisjonen som internasjonalt ledende innen havromsteknologi. Målet er å etablerefremtidens marintekniske kunnskapssenter i Trondheim. Les hele saken

Til toppen