Det er snakk om veldig store konstruksjoner, på Bjørnafjorden blir både sideforankret og endeforankret flytebru vurdert. Lengden på brua vil bli over fem kilometer.
Det er snakk om veldig store konstruksjoner, på Bjørnafjorden blir både sideforankret og endeforankret flytebru vurdert. Lengden på brua vil bli over fem kilometer. (Illustrasjon: Global Maritime)

Flytebru over Bjørnafjorden vil kreve 100 000 tonn stål

Vegvesenet ønsker tidlig dialog og samarbeid med maritim- og offshorebransjen som har erfaring med store leveranser. Og nettopp dialog og samarbeid var stikkordene da Ferjefri E39-prosjektet arrangerte bransjetreff for 100 deltakere i Bergen i forrige uke.

  • flytebru
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Det er store muligheter for å inngå et godt samarbeid for å løse utfordringene med fjordkrysningene. Vi har forslag til de teknologiske løsningene, men vi trenger hjelp med utførelsen av prosjektene, forklarte prosjektleder Kjersti Kvalheim Dunham til deltakerne.

Ferjefri E39 handler både om utbedring og bygging av vei til lands og til vanns

– Vi ønsker derfor å gå i dialog med bransjen på et tidlig tidspunkt slik at de kan forberede seg, og vi rekker å ta innspillene som kommer med i våre planer. Vi er sikre på at vi har mye å lære av maritim- og offshore-bransjen i de store og krevende utfordringene vi står overfor, fastslo Dunham. Ferjefri E39 handler både om utbedring av vei til lands, men også om å erstatte syv ulike ferjestrekninger med ti ulike konstruksjoner (bruer og tunneler).

Prosjektleder Kjersti Kvalheim Dunham og vegdirektør Terje Moe Gustavsen ønsker å gå i dialog med bransjen på et tidlig tidspunkt, og de er sikre på at det er mye å lære av maritim og offshore-bransjen. Foto: Linda Grønstad

36 pongtonger må til i Bjørnafjorden

– Det er snakk om veldig store konstruksjoner, sa Kjell Håvard Belsvik, senioringeniør i Statens vegvesen, da han presenterte planene for Bjørnafjorden – en av fem krevende fjordkryssinger langs E39. 

– Vi vurderer å bygge en sideforankret eller endeforankret flytebru som vil være over fem kilometer lang. Et foreløpig anslag er at vi vil trenge om lag 100 000 tonn stål for denne brua.

Vi frir til offshorebransjen, vi trenger dere, og installasjon av de flytende delene vil være en spennende utfordring.

- Kjell Håvard Belsvik

– Vi trenger hjelp fra dere som har erfaring med anker og ankerliner, og vi trenger hjelp fra verft som har erfaring med å bygge skipsskrog. Hver flytepongtong kan sammenlignes med et skipsskrog, og vi kan trenge så mange som 36 pongtonger, fortalte han. Pongtongene holder brua flytende, og en pongtong er 60 meter lang og 30 meter bred.

– Vi frir til offshorebransjen, vi trenger dere, og installasjon av de flytende delene vil være en spennende utfordring, sa Belsvik.

ANLEGGSARBEID/17. august 2018

Unik erfaringsdeling for bedre sikkerhet i anleggsbransjen

Sjefen i Nye Veier har samlet toppdirektørene fra Veidekke og BetonmastHæhre til felles sikkerhetsbefaring og erfaringsdeling på utbyggingen av E6 Kolomoen – Moelv. Et uvanlig, men nyttig, tiltak for å bedre sikkerhet i anleggsbransjen. Les hele saken

GODSTRANSPORT/17. august 2018

Vellykket debatt på Fullriggeren Sørlandet

På Arendalsuka 2018 inviterte Norconsult til debatt for å sikre bedre styring av godsflyt mellom sjø og jernbane. Fullriggeren Sørlandet ble fylt til randen med over 80 deltagere, deriblant politikere, havnesjefer, beslutningstagere og andre havneinteresserte debattanter og gjester. Les hele saken

INTERCITY/17. august 2018

InterCity gjennom Hamar: Bruløsning tatt ut av det vestre traséalternativet

- Alternativet med bru over Hamarbukta vil gi svært store ulemper i Hamar by. Vi anser det derfor ikke som realistisk å bygge Dovrebanen med en slik løsning. Da er det heller ingen grunn til å bruke tid og penger på å planlegge denne løsningen videre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen