FLIRT-togene inntar Gjøvikbanen

FLIRT-togene inntar Gjøvikbanen

Det første av 10 nye FLIRT-sett settes nå i ordinær drift på Gjøvikbanen. Dette ble behørig markert på Gjøvik stasjon.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Kjenn den lukten av nytt tog, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da dørene åpnet seg til snorklipping på NSB Gjøvikbanens splitter nye Stadler FLIRT.

- Ja, det er faktisk bedre enn lukten av ny bil, svarte han da han ble utfordret fra en av de fremmøtte på stasjonen.

Unik kundeservice

- Gjøvikbanen er annerledes. Det er nærhet mellom de ansatte og passasjerene. Det er god kundeservice som et resultat av konkurranseutsettingen. Vi gleder oss med Gjøvikbanen og de som bruker dem, sa Ketil Solvik-Olsen i sin åpningstale foran ansatte, politikere og skuelystne.

- Med Flirt blir vi plutselig tidsriktige, sier administrerende direktør i NSB Gjøvikbanen AS Erik Storhaug, - Og det føles bra. Det blir en helt annen komfort.

Erik Storhaug og NSB Gjøvikbanen vartet opp med pølsefest og underholdning på ærverdige Gjøvik stasjon denne lørdagen. Bane NOR bidro også til festen, der dessuten ordfører, fylkespolitikere og stortingsrepresentanter møtte opp.

[img id="1"]

- NSB Gjøvikbanen er gode på kundeservice, sier konserndirektør for Kunde og trafikk i Bane NOR, Bjørn Kristiansen.

- Det er kort vei mellom kundene og ledelsen, og de vet å sette kundenes interesser i sentrum. De er veldig gode til å stille krav til oss i Bane NOR om fasilitetene våre, og det er vi glade for. Det gjør oss bedre, sier Kristiansen.

Ny togsett hver måned

Det kommer et nytt FLIRT-sett hver måned fram til mai. Da skal 10 FLIRT’er være i drift på Gjøvikbanen. Første ordinære FLIRT-avgang fra Gjøvik er klokka 05:43 mandag 11. september. Togsettet skal gå mellom Hakadal og Oslo resten av dagen før det returnerer til Gjøvik klar for en ny morgenavgang.

NSB Gjøvikbanen AS leier togene av det statseide selskapet Norske tog, som ble skilt ut fra NSB-konsernet i vår som en konsekvens av jernbanereformen.

 Med Flirt blir vi plutselig tidsriktige

Det er 115 år siden det var helt nye tog på Gjøvikbanen - det var ved åpningen av banen fram til Gjøvik i 1902. Settene av type 69 som nå byttes ut er over 30 år gamle. - Det er som å bytte ut en gammal Amazon med en ny Tesla, sa lokfører Mikael Johansson til avisa Hadeland denne uka.

Trenger mer strøm

- I dag får hele Gjøvikbanen strøm fra én omformer som befinner seg på Lunner. Før jul setter vi i tillegg i drift en helt ny omformer ved Gjøvik, som plasseres på Eidsiva Energis område ved Kallerud, opplyser Jan Christian Andreassen, leder for plan- og prosjektavdelingen i Bane NOR Energi.

Flirt-settene er nemlig lengre, tyngre og trekker tre ganger så mye strøm som de gamle togsettene av type 69. Derfor er den nye omformeren er en viktig forutsetning for å kunne fase inn stadig flere Flirt-sett på strekningen.

- En annen viktig effekt av den nye omformeren er en betraktelig forbedring av vedlikeholdshverdagen vår, supplerer banesjef Tormod Bergerud.

- I dag må hele Gjøvikbanen kobles ut hvis vi skal gjøre vedlikehold. For eksempel forsvinner da togvarmen i de togene som står på Gjøvik stasjon om natten. Dette blir det nå slutt på, og det blir det mulig å seksjonere og mate strøm fra to sider, sier Bergerud.

- Vi har en del gammel infrastruktur på Gjøvikbanen, og vi kommer til å følge godt med når strekningen nå skal trafikkeres av tyngre materiell. Parallelt fortsetter vi et pågående arbeid med fornyelse og forbedring av infrastrukturen, blant annet med utskifting av skinner, sier banesjefen.

DRONER/21. januar 2019

Norsk Dronesenter etablert

Helt på slutten av 2018 ble selskapet Norsk Dronesenter etablert. Selskapet har som målsetning å fasilitere for test og utprøving av dronesystemer i Norge og Europa. Utviklingen av dronesystemer holder en høy takt, men det finnes ikke mange egnede steder i Europa for test og utprøving. Les hele saken

BOMPENGER/18. januar 2019

Firepartiregjeringen: Skritt i riktig retning på bompenger

Samferdsel, bompenger og infrastruktur vies mye plass i den nye regjeringsplattformen for regjeringen utgått av Høyre, Venstre, Frp og Krf. -De signaliserer tiltak som kan få ned bompengebelastningen med om lag 1 milliard årlig. Men det gjenstår å se om folk vil merke noe til lavere bompenger i hverdagen sin, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF. Les hele saken

VEG/17. januar 2019

Nye Veier får tre nye vegstrekningar

– Nye Veier vart etablert for å bygge vegar i Noreg på ein betre og meir effektiv måte slik at vi får meir veg for pengane. Selskapet har så langt levert gode resultat. Regjeringa ønsker no å gje selskapet ansvaret for å bygge ut tre nye vegstrekningar. Eg har stor tru på at Nye Veier vil bygge ut desse strekningane på ein rask og kostnadseffektiv måte, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen