Visepresident i Stadler, Peter Jenelten (tv) og samferdselsminister Ketil Solvik - Olsen ved leveransen av Flirt-tog nr 100.
Visepresident i Stadler, Peter Jenelten (tv) og samferdselsminister Ketil Solvik - Olsen ved leveransen av Flirt-tog nr 100. (Foto: Øystein Grue)

Flirt-tog nr 100 overtatt

Norske tog har nå tatt over togsett nummer 100 i serien av Flirt-tog. Dette er den største serie med persontog som er levert til jernbanen i Norge noen sinne og ytterligere 50 togsett skal leveres.

  • flirt
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Kontrakten om leveransene av Flirt (Fast Light Innovative Regional Train) ble inngått mellom NSB og den sveitsiske togprodusenten Stadler i 2008. I 2017 ble kontrakten overført til Norske tog AS. 

– Det første togsettet ble satt i trafikk tidlig i 2012. Etter at det første toget ble satt i trafikk har det «gått på skinner» fram til leveransen av togsett nummer 100 i dag. To tredjedeler av leveransen av Flirt er nå ferdig. Flirt er ryggraden i togtrafikken i Norge og utgjør ca. halvparten av togsettene, sier materielldirektør Kjell Arthur Abrahamsen i Norske tog. Flirt-togene blir levert i flere versjoner i Norge kalt type 74, 75, 75-2 og snart 76. Type 76 kan kjøre både på elektrifiserte og ikke-elektrifiserte strekninger.

De 100 togsettene som nå er levert fordeler seg på  36 tog av type 74,  51 tog av type 75 og 13 tog av type 75-2.  Type 74 brukes i intercitytrafikken på Østlandet, det vil si Lillehammer – Drammen og Skien – Eidsvoll, type 75 brukes på de lengre lokaltogstrekningene til  Eidsvoll, Kongsberg, Kongsvinger Dal, Moss og Mysen. Type 75-2 brukes på Gjøvikbanen og på Vossebanen. Det er innredningen som skiller togtypene fra hverandre. Type 74 har seter som egner seg for litt lengre reiser, mens type 75 har seter med 3+2  bredden. Type 75-2 er en kombinasjon av disse.

Les mer om type 74type 75 og type 75-2 her.  

I neste leveranse skal det leveres 25 togsett. Disse skal brukes på Østlandet, på Vossebanen og de to siste blir av en ny type, type 76, for Trønderbanen. Type 76 blir et bimodalt tog som brukes både på elektrifiserte linjer og på ikke-elektrifiserte linjer. I siste opsjon skal så de siste 25 Flirt-togene leveres. Da kommer ytterligere 12 bimodale tog for Trønderbanen, Rørosbanen og Meråkerbanen, for uten flere tog til intercitystrekningene.

DRONER/21. januar 2019

Norsk Dronesenter etablert

Helt på slutten av 2018 ble selskapet Norsk Dronesenter etablert. Selskapet har som målsetning å fasilitere for test og utprøving av dronesystemer i Norge og Europa. Utviklingen av dronesystemer holder en høy takt, men det finnes ikke mange egnede steder i Europa for test og utprøving. Les hele saken

BOMPENGER/18. januar 2019

Firepartiregjeringen: Skritt i riktig retning på bompenger

Samferdsel, bompenger og infrastruktur vies mye plass i den nye regjeringsplattformen for regjeringen utgått av Høyre, Venstre, Frp og Krf. -De signaliserer tiltak som kan få ned bompengebelastningen med om lag 1 milliard årlig. Men det gjenstår å se om folk vil merke noe til lavere bompenger i hverdagen sin, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF. Les hele saken

VEG/17. januar 2019

Nye Veier får tre nye vegstrekningar

– Nye Veier vart etablert for å bygge vegar i Noreg på ein betre og meir effektiv måte slik at vi får meir veg for pengane. Selskapet har så langt levert gode resultat. Regjeringa ønsker no å gje selskapet ansvaret for å bygge ut tre nye vegstrekningar. Eg har stor tru på at Nye Veier vil bygge ut desse strekningane på ein rask og kostnadseffektiv måte, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen