Flere tiltak iverksettes i Oslofjordtunnelen

Flere tiltak iverksettes i Oslofjordtunnelen

Tydeligere skilting og merking, hyppigere kontroller og andre tiltak for å hindre biler i å kjøre inn i tunnelen ved brann er noen av tiltakene Statens vegvesen la frem på et møte med fylkeskommuner og andre interessenter.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Flere tiltak skal vurderes før åpning. Tunnelen åpner tidligst i uke 22.

Statens vegvesen ved Vegdirektoratet og Region øst har hatt flere møter med omkringliggende fylkeskommuner, kommuner og andre berørte interessenter.

– Tiltakene som vi nå iverksetter og vurderer, er et resultat av god dialog og godt samarbeid sier Nils Audun Karbø, avdelingsdirektør i Statens vegvesen Region øst.

Et av de viktigste læringspunktene har vært at trafikanter ikke tar sperringen på alvor, og kjører ned i tunnelen etter at den er stengt.

For å hindre trafikanter å kjøre inn i tunnelen etter stenging innføres:

  • Ny skilting utenfor tunnelen med: «Stengt tunnel/Closed Tunnel» og «Brann/Fire»
  • Tydeligere skilt inne i tunnelen «Snu og kjør ut igjen/ turn»
  • Bom går raskere ned ved rødt lys

For å oppnå bedre avstand mellom tunge kjøretøy etableres:

  • Skilting av minimumsavstand på 100 meter mellom tunge kjøretøy
  • «Keep Distance» merking i vegbanen inne i tunnelen

Andre tiltak

  • Hyppigere tekniske utekontroller av tunge kjøretøy (inkludert mobil varmeskanner) på Måna og Verpen.
  • Tungbilberger i beredskap på Måna i de mest trafikkerte periodene av døgnet som et midlertidig tiltak for å evaluere eventuell effekt i forhold til redusert stengetid.

Vurderer forbud for tunge kjøretøy

Vegvesenet vurderer å forby tunge kjøretøy over 12,5 meter, og kjøretøy med farlig gods. Forbudet vurderes foreløpig iverksatt på hverdager, i rushtid.

– Forbudet gjelder eventuelt frem til vi har en løsning på plass som identifiserer kjøretøy som kan virke negativt inn på trafikksikkerheten. Dette skaper naturligvis utfordringer for næringsvirksomhet og fremkommelighet. Vi fokuserer derfor på å få dette løst så raskt som mulig, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen Nils Audun Karbø.

Vil teste ut varmedeteksjon

I tillegg til de tiltakene som kommer på plass før tunnelen åpner eller ganske umiddelbart etterpå, vil Vegvesenet installere termiske kamera i tunneltaket med automatisk deteksjon av varme objekter.

– Vi vil så raskt som praktisk mulig få på plass et prøveprosjekt der vi tester bruk av termiske kamera med automatisk hendelsesdetektering (AID), for å oppdage kjøretøy med varmegang i bremser eller motor. Målet å oppdage tidligst mulig tunge kjøretøy som kan forårsake brann for å få stengt tunnelen og tømt den for kjøretøy, forteller Karbø.

Med slike kamera kan Vegtrafikksentralens trafikkoperatører gjøre vurderinger og eventuelt stenge tunnelen ved varme over en gitt verdi, og tilkalle brannvesenet.

Åpner tidligst uke 22

– Vi har som mål å åpne tunnelen i uke 22, men det gjenstår fortsatt en del arbeider, i tillegg til testing av det tekniske utstyret så vi kan ikke garantere noe sier Karbø. Skulle vi bli ferdig tidligere åpner vi så fort det lar seg gjøre.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen