Flere jobbreisende på kortere turer – miljøutfordring?

Flere jobbreisende på kortere turer – miljøutfordring?

Billige flybilletter og mange avganger gjør at jobbreisende i større grad enn tidligere velger å reise fram og tilbake på dagen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Det er ofte billigere å reise fram og tilbake på dagen enn å overnatte. Det er en miljøutfordring, sier administrerende direktør i Berg-Hansen, Per Arne Villadsen.

36 prosent av jobbreisene i Norge var frem og tilbake samme dag. Tilsvarende tall viser 23 prosent i 2014. Dette kommer frem i Den store reiseundersøkelsen gjennomført av Norstat på vegne av Berg-Hansen. Det er flere årsaker til at flere nå velger dagsturer.

[factbox id="1"]

- Ofte koster det mer å bo på hotell enn å reise fram og tilbake på dagen, og da velger mange å ta et møte i Bergen på onsdag, reise hjem for så å ta et nytt møte på fredag. I tillegg er valgene mange. En helt vanlig tirsdag er det eksempelvis 7 morgenavganger fra Oslo til Stavanger, og 9 ettermiddagsavganger hjem igjen. Og mange reisende velger fleksible billetter for nettopp å kunne «flekse» mellom avgangene. 10 prosent flere kjøpte fleksible billetter i 2015 mot 2013. Det å ha fleksible billetter for å kunne endre til en tidligere eller senere avgang, er gull verdt for mange, forklarer Villadsen.

- Jeg forstår behovet hos de jobbreisende godt. Kravet til effektivitet fra arbeidsgiver og et behov for å være hjemme hos familien er viktig. Samtidig må vi ta innover oss at dette miljømessig er en kjempeutfordring. Og utfordringen blir nok ikke noe mindre med tiden fremover, sier Villadsen.

Til tross for at oljesektoren strammer inn, fortsetter andre næringer å reise. Villadsen mener det hviler et stort miljøansvar på næringslivet som være en rollemodell.

- Vi er nødt til å vurdere tiltak som gjør at vi kan reise så miljøvennlig som overhodet mulig. Vi må legge til rette for videokonferanser der det er mulig – og ha en klar formening om når det er hensiktsmessig å møtes og når vi kan ta dette på telefon/videokonferanse. Det kan virke rart at dette kommer fra et reisebyrå, men vi må alle ta innover oss miljøutfordringen. Folk vil reise uansett. Vi må derfor ta et ansvar for at folk kan reise mest mulig miljøvennlig, sier Villadsen.

JERNBANE/18. oktober 2018

Go-Ahead er tildelt kontrakten for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen

Jernbanedirektoratet har besluttet at kontrakten for å stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen tildeles Go-Ahead Norge AS. Tre togselskap var med i sluttfasen av konkurransen og det var små forskjeller mellom dem. Les hele saken

JERNBANE/16. oktober 2018

Dobbeldekkertog som midlertidig løsning på Østfoldbanen blir for dyrt

Jernbanedirektoratet har nå konkludert i spørsmålet om innleie av dobbeltdekkertog kunne være en midlertidig løsning for å gi bedre passasjerkapasitet på Østfoldbanen. Grundige undersøkelser viser at dette blir for kostbart som en midlertidig løsning. Les hele saken

Til toppen