Samferdselsminister Ketil Solvik - Olsen orienterte mediene på Oslo S om bedre togtilbud på Østfoldbanen.
Samferdselsminister Ketil Solvik - Olsen orienterte mediene på Oslo S om bedre togtilbud på Østfoldbanen. (Foto: Øystein Grue)

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

De nye avgangene vil være på plass i desember i år. Nettdekningen skal også bli bedre. Neste år starter arbeidet med å installere mottaksutstyr om bord, i første rekke i eldre materiell som trafikkerer de lengste strekningene, sier Solvik-Olsen.    Hovedutfordringen på Østfoldbanen i dag er kapasiteten på lokaltoget (linje L2) mellom Ski og Stabekk. Toget er ofte fullt og bruker lang tid på av- og påstigning ved stasjonene. Dette skaper ofte forsinkelser som forplanter seg i hele systemet. I tillegg har det vært en økende etterspørsel etter reiser motstrøms (altså sørover på morgenen og nordover på ettermiddagen), særlig til og fra Ås. 

Flere avganger – særlig i rushtiden

Dagens infrastruktur er høyt utnyttet. På initiativ fra Samferdselsdepartementet har Jernbanedirektoratet, Bane NOR, Norske tog og NSB sett på ulike muligheter for å styrke togtilbudet på kort sikt. I desember i år innføres forbedringer i rutetilbudet på Østfoldbanen, og de viktigste er:

  • Linje L22 Mysen-Skøyen – to avganger hver vei får stopp på Vevelstad i rushtiden. Sammen med Ruters busstilbud fra Bøleråsen og Vevelstadåsen gir dette et godt tilbud som avlaster eksisterende avganger
  • Linje L22X Mysen-Oslo S (rushtidsavganger), to avganger hver vei får stopp både på Kolbotn og Vevelstad
  • Det settes opp en ny avgang på linje L2 på strekningen Kolbotn-Oslo S i morgensrush
  • Det settes opp en ny avgang på linje L21 Skøyen-Moss i ettermiddagsrush
  • Tre nye avganger i morgenrush mot Moss på linje L21
  • Tre nye avganger i ettermiddagsrush mot Oslo på linje L21

Tilbudsforbedringen betyr at det blir halvtimesruter i rushtiden i begge retninger på linje L21 Stabekk-Moss. Dette kommer særlig reisende til og fra Moss, Vestby og Ås til å merke. Flere avganger i motstrøms rush er viktig for å fange opp økt innpendling til Ås og Vestby. Kolbotn får også flere avganger i rushtiden. Flere av tilbudsforbedringene bidrar til å lette trykket på lokaltoget mellom Ski og Stabekk (L2).

Vurderer dobbeltdekkere

Jernbanedirektoratet har også fått i oppdrag å vurdere om toetasjes tog kan være en god løsning på Østfoldbanen. Dette arbeidet pågår for fullt og direktoratet skal blant annet se på kostnader for å gjøre nødvendige tilpasninger av infrastrukturen og verksteder. Dette arbeidet er forventet ferdig til høsten.

Bedre dekning ombord 

Mobiloperatørene har bygget ut nettdekningen langs Østfoldbanen, mens Bane NOR har sørget for nettdekning i tunnelene. Utfordringen har vært at en del av togene som brukes på strekningen har vært for "tette" til at signalene slipper inn i kupeene. Det må derfor installeres mottaksutstyr (repeatere) om bord i disse togene for at de reisende skal kunne arbeide, se film eller surfe på nett.    Det er ikke endelig bestemt hvilke tog som dette utstyret skal installeres i først. Det er først og fremst i de litt eldre togene som brukes i InterCity-trafikken på strekningen Oslo-Halden (R20) det er behov for ombordutstyr. Disse togsettene vil derfor stå høyt på prioriteringslista. Flirt-tog som er i trafikk på Østfoldbanen mellom Oslo og Mysen og Oslo og Moss har allerede dette utstyret montert.    Arbeidet med å installere repeatere starter neste år, men allerede nå vil Jernbanedirektoratet be Norske tog om å hente inn tilbud i markedet.

BANE/15. oktober 2018

Bane NOR skiller ut drift og vedlikehold av jernbanen i eget selskap

Bane NOR oppretter et eget aksjeselskap for drift og vedlikehold av jernbanen. I overkant av 1 000 av Bane NORs 4 500 medarbeidere overføres til det nye selskapet. Dette er en del av jernbanereformen og et steg på veien til konkurranseutsetting av drift og vedlikehold. Les hele saken

Til toppen