Firesafe skal brannsikre jernbanetunneler i Danmark

Firesafe skal brannsikre jernbanetunneler i Danmark

Nylig inngikk Firesafe en avtale på over 15 millioner kroner med en av Danmarks desidert største entreprenører. Det norskeide branssikringsselskapet har opnnådd en sterk posisjon i det danske markedet.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Statsforetaket Banedanmark skal bygge en nesten fire kilometer lang jernbanestrekning mellom Købehavn og byen Ringsted, og det danske entreprenørselskapet Per Aarsleff AS er totalentreprenør for milliardoppdraget. Norske Firesafe er valgt som underentreprenør med ansvar for brannsikring av to tunneler på jernbanestrekningen.

[factbox id="1"]

– Avtalen er banebrytende i ordets rette forstand. At en av Danmarks største entreprenører velger oss til å utføre brannsikringen viser at vi har oppnådd en sterk posisjon i det danske markedet, sier administerende direktør Morten Ameln.

Det skal bygges to tunneler på strekningen med en samlet lengde på nesten 1,5 kilometer. Begge tunnelene blir såkalte «cut and cover» -tunneler, som vil si at de bygges i åpne utgravninger på over 10 meters dybde og tett på eksisterende bygninger. Kontrakten omfatter brannsikring av nesten 40 000 kvadratmeter fordelt på tak og vegger.

Avtalen er ikke den første Firesafe inngår i Danmark. I 2011 fikk Firesafe oppdraget med å brannsikre strekningen Otto Bussevej i København. Arbeidet omfattet brannsikring av omtrent 2000 kvadratmeter.

- Det er svært positivt at vi nå styrker vår posisjon i Danmark. Vårt mål er å være blant de ledende fagmiljøene innen brann i Norden. Vi er allerede på god vei og er stolte av å bidra i utviklingen av det brannforebyggende arbeidet i samfunnet, avslutter Ameln.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen