Ferdig tre uker før planen

Ferdig tre uker før planen

Tre uker før planen sto Sporveiens arbeider på Ekebergbanen ferdig. I ett år har Sporveien jobbet med å oppgradere Ekebergbanen og nå går trikken som normalt.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Vi er veldig fornøyd med arbeidet på Ekebergbanen, som er ferdig tre uker før planen og legger grunnlaget for at trikken kan fortsette å gå på denne viktige strekningen, sier Kamilla Malt Marøy, byggeleder i Sporveien.

Søndag 02. april var Ekebergbanen tilbake i normal drift på dobbeltspor.

Omfattende arbeid

Det er et omfattende arbeid Sporveien har utført på Ekebergbanen. Arbeidene gjør at Ekebergbanen er godt rustet for å møte fremtidens behov med tanke på befolkningsvekst og nye trikker.

Oppgraderingsarbeidene på strekningen fra Jomfrubråten til Holtet startet i april 2016. Det er utført en total utskiftning av banens over- og underbygning, inkludert utskiftning av nye trikkeskinner og sviller.

Holdeplassen på Sportsplassen er oppgradert, og det er utført omfattende arbeider for Vann- og avløpsetaten.

I anleggsperioden har trikken kjørt på enkeltspor, mens det har pågått arbeider på det andre sporet. Nå gjenstår kun oppryddingsarbeider.

Godt samarbeid

Sporveien er byggherre for dette prosjektet og NRC er hovedentreprenør.

- Vi er fornøyd med arbeidet og kvaliteten NRC har levert på Ekebergbanen. Vi har hatt et godt samarbeid med NRC og deres underentreprenører HAG Anlegg og Railcom gjennom anleggsperioden, sier Marøy.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen