Ferdig tre uker før planen

Ferdig tre uker før planen

Tre uker før planen sto Sporveiens arbeider på Ekebergbanen ferdig. I ett år har Sporveien jobbet med å oppgradere Ekebergbanen og nå går trikken som normalt.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Vi er veldig fornøyd med arbeidet på Ekebergbanen, som er ferdig tre uker før planen og legger grunnlaget for at trikken kan fortsette å gå på denne viktige strekningen, sier Kamilla Malt Marøy, byggeleder i Sporveien.

Søndag 02. april var Ekebergbanen tilbake i normal drift på dobbeltspor.

Omfattende arbeid

Det er et omfattende arbeid Sporveien har utført på Ekebergbanen. Arbeidene gjør at Ekebergbanen er godt rustet for å møte fremtidens behov med tanke på befolkningsvekst og nye trikker.

Oppgraderingsarbeidene på strekningen fra Jomfrubråten til Holtet startet i april 2016. Det er utført en total utskiftning av banens over- og underbygning, inkludert utskiftning av nye trikkeskinner og sviller.

Holdeplassen på Sportsplassen er oppgradert, og det er utført omfattende arbeider for Vann- og avløpsetaten.

I anleggsperioden har trikken kjørt på enkeltspor, mens det har pågått arbeider på det andre sporet. Nå gjenstår kun oppryddingsarbeider.

Godt samarbeid

Sporveien er byggherre for dette prosjektet og NRC er hovedentreprenør.

- Vi er fornøyd med arbeidet og kvaliteten NRC har levert på Ekebergbanen. Vi har hatt et godt samarbeid med NRC og deres underentreprenører HAG Anlegg og Railcom gjennom anleggsperioden, sier Marøy.

JERNBANE/18. oktober 2018

Go-Ahead er tildelt kontrakten for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen

Jernbanedirektoratet har besluttet at kontrakten for å stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen tildeles Go-Ahead Norge AS. Tre togselskap var med i sluttfasen av konkurransen og det var små forskjeller mellom dem. Les hele saken

JERNBANE/16. oktober 2018

Dobbeldekkertog som midlertidig løsning på Østfoldbanen blir for dyrt

Jernbanedirektoratet har nå konkludert i spørsmålet om innleie av dobbeltdekkertog kunne være en midlertidig løsning for å gi bedre passasjerkapasitet på Østfoldbanen. Grundige undersøkelser viser at dette blir for kostbart som en midlertidig løsning. Les hele saken

Til toppen