Fehmarn-prosjektet går videre

Fehmarn-prosjektet går videre

Scandinavian Railway Development ble avholdt med stor suksess i dag. Flere store prosjekter fra Skandinavia ble presentert til en forsamling av aktører innen jernbane i Europa. Vi traff direktøren for Fehmarn-prosjektet.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

For to dager siden ble Fehmarn Bält-forbindelsen mellom Danmark og Tyskland godkjent i det danske Folketinget. Vi har snakket Claus Baunkjær i Femern A/S, selskapet som planlegger prosjektet, for å høre om gangen videre for prosjektet.

- Det er tre ting som skal skje nå. Den ene er å forhandle ferdig med entreprenørene for å få en bedre pris. Vi trenger også en beslutning i EU for å vite hvor mye støtte vi får derfra. Til slutt trenger vi en endelig godkjennelse i Tyskland. Prosessen er litt annerledes i Tyskland enn i Danmark. I Tyskland er det en administrativ beslutning i embetsverket, sammenlignet med den politiske prosessen i Danmark. Dette er de tre prosessene vi står ovenfor, sier Baunkjær til Samferdsel & Infrastruktur.

- Når dette er på plass skal vi tilbake til den danske transportministeren i september for å presentere hvor vi står. Først da kan vi skrive de endelige kontrakter, fortsetter han.

Hvordan har det vært å jobbe med to prosesser i ulike land?

- Vi har ikke erfaringer med så store prosjekter mellom Danmark og Tyskland. Det er heller ikke mange like store prosjekter ellers i verden. Selv om EU-lovgivningen er den samme er det to forskjellige kulturer og måter å arbeide på, sier han.

- Det er også forskjellige krav til dokumentasjonen. I Danmark hadde vi 1600 sider med miljøutredninger, som er dansk rekord. I Tyskland var den samme utredningen på 11.000 sider, som også var tysk rekord. Dette selv om vi har samme miljøkrav, sier Baunkjær.

- Dette har vært en tidkrevende prosess. Vi har kommet langt med å løse problemene i prosessene med forskjellige regelsett og lover, selv om den overordnede EU-lovgivningen er sterk. Det er også kultur- og språkforskjeller. Vi har allikevel et godt samarbeid med tyske kollegaer.

Ser du utfordringer forbundet med den tekniske gjennomføringen?

- Dette blir verdens lengste tunnel med vei og bane. Vi har erfaringer fra store prosjekter i Danmark og mange av menneskene som har deltatt i tidligere prosjekter vil også være med på dette prosjektet. Vi er trygge på at dette vil gå bra videre, avslutter han.

Samferdsel & Infrastruktur kommer med flere intervjuer fra konferansen i løpet av de kommende dagene.

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen