Fehmarn-prosjektet går videre

Fehmarn-prosjektet går videre

Scandinavian Railway Development ble avholdt med stor suksess i dag. Flere store prosjekter fra Skandinavia ble presentert til en forsamling av aktører innen jernbane i Europa. Vi traff direktøren for Fehmarn-prosjektet.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

For to dager siden ble Fehmarn Bält-forbindelsen mellom Danmark og Tyskland godkjent i det danske Folketinget. Vi har snakket Claus Baunkjær i Femern A/S, selskapet som planlegger prosjektet, for å høre om gangen videre for prosjektet.

- Det er tre ting som skal skje nå. Den ene er å forhandle ferdig med entreprenørene for å få en bedre pris. Vi trenger også en beslutning i EU for å vite hvor mye støtte vi får derfra. Til slutt trenger vi en endelig godkjennelse i Tyskland. Prosessen er litt annerledes i Tyskland enn i Danmark. I Tyskland er det en administrativ beslutning i embetsverket, sammenlignet med den politiske prosessen i Danmark. Dette er de tre prosessene vi står ovenfor, sier Baunkjær til Samferdsel & Infrastruktur.

- Når dette er på plass skal vi tilbake til den danske transportministeren i september for å presentere hvor vi står. Først da kan vi skrive de endelige kontrakter, fortsetter han.

Hvordan har det vært å jobbe med to prosesser i ulike land?

- Vi har ikke erfaringer med så store prosjekter mellom Danmark og Tyskland. Det er heller ikke mange like store prosjekter ellers i verden. Selv om EU-lovgivningen er den samme er det to forskjellige kulturer og måter å arbeide på, sier han.

- Det er også forskjellige krav til dokumentasjonen. I Danmark hadde vi 1600 sider med miljøutredninger, som er dansk rekord. I Tyskland var den samme utredningen på 11.000 sider, som også var tysk rekord. Dette selv om vi har samme miljøkrav, sier Baunkjær.

- Dette har vært en tidkrevende prosess. Vi har kommet langt med å løse problemene i prosessene med forskjellige regelsett og lover, selv om den overordnede EU-lovgivningen er sterk. Det er også kultur- og språkforskjeller. Vi har allikevel et godt samarbeid med tyske kollegaer.

Ser du utfordringer forbundet med den tekniske gjennomføringen?

- Dette blir verdens lengste tunnel med vei og bane. Vi har erfaringer fra store prosjekter i Danmark og mange av menneskene som har deltatt i tidligere prosjekter vil også være med på dette prosjektet. Vi er trygge på at dette vil gå bra videre, avslutter han.

Samferdsel & Infrastruktur kommer med flere intervjuer fra konferansen i løpet av de kommende dagene.

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen