Får 23 kilometer dobbeltspor i samme tunnel

Får 23 kilometer dobbeltspor i samme tunnel

Ringeriksbanen får 23 kilometer dobbeltspor i samme tunnel. Jernbanetunnelen mellom Sandvika og Sundvollen skal bygges som dobbeltsportunnel med en langsgående service- og rømningstunnel.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Bane NOR har besluttet tunnelkonsept for Ringeriksbanen. Tunnelen bygges med to tunnelløp, hvor begge jernbanesporene legges i én dobbeltsportunnel. I tillegg etableres det en parallell service- og rømningstunnel som har adkomst i hver ende ved Sundvollen i Hole kommune og ved Jong i Bærum kommune.

Det er vurdert to alternative tunnelkonsepter for Ringeriksbanen mellom Sandvika og Sundvollen. Begge variantene omfatter to tunnelløp fordi tunnelen ligger så dypt under Krokskogen at det er få muligheter for rømning ut i dagen. I det ene alternativet legges jernbanesporene i to enkeltsporede tunneler mens tunnelkonseptet som er valgt bygges med en dobbeltsportunnel og en langsgående servicetunnel.

Omfattende kartlegging

Bane NOR velger tunnelkonsept ut fra hva som er optimalt for den enkelte strekning. Prosessen er standardisert, mens valget av løsning er skreddersøm.

Lise Backer er prosjektsjef for tunnelstrekningen som går under marka fra Bærum til Hole. Hun forteller om en omfattende kartlegging i forkant av beslutningen om dobbeltsportunnel.

- Krav til hastighet, stigningsforhold og effektivt vedlikehold har vært viktig for valg av tunnelløsning. I tillegg er lokale forhold som topografi, geologi, hydrogeologi og omgivelser grundig kartlagt. Sikkerhet, kostnader og byggetid er selvsagt også gjennomgått. Etter den omfattende prosessen er vår konklusjon at en dobbeltsportunnel med langsgående service- og rømningstunnel er det konseptet som er mest optimalt for effektiv trafikkavvikling, drift og vedlikehold på Ringeriksbanen.

Driftssikker løsning

Det er særlig vedlikeholdet av tunnelen prosjektsjefen trekker frem som gunstig for togpassasjerer som skal ta Ringeriksbanen.

- Dobbeltsportunnel med parallell servicetunnel gjør det mulig å benytte det ene løpet til rømning og adkomst for vedlikehold. En slik servicetunnel gjør at alt utstyr som ikke må ligge i toglinjen kan flyttes ut av sporet for vedlikehold og feilretting. Det betyr at vedlikeholdsarbeid kan bli gjort uten å påvirke togtrafikken, sier Lise Backer.

Valg av tunnelkonseptet har innvirkning på hvordan den ferdige jernbanen kan brukes og vedlikeholdes. Lise Backer understreker at det er derfor Bane NOR velger tunnelkonsept først og ikke drivemetode, som i hovedsak er et spørsmål om hvordan tunnelen bygges.

- De aktuelle byggemetodene er tradisjonell sprengning eller bruk av tunnelborremaskin (TBM). Dette vil bli besluttet på et senere tidspunkt i samarbeid med utførende entreprenør, sier Lise Backer.

ITS/14. november 2018

Oslopakke 3 legger bedre til rette for miljøvennlige reiser

– Oslopakke 3 er en videreføring av initiativene som førte til vedtak om innføring av bompengesystem rundt Oslo. Som i andre byer har bompengeinnkreving finansiert veg- og kollektivutbygging i Oslo. Dette vil nok prege arbeidet med Oslopakke 3 også rent teknisk. Les hele saken

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen