Fagernes lufthavn drives videre som ren charterlufthavn

Fagernes lufthavn drives videre som ren charterlufthavn

Regjeringen foreslår for Stortinget at Avinor skal drive Fagernes lufthavn som en ren charterlufthavn frem til 1. januar 2019. Deretter skal driften overføres til lokale aktører.

  • flyplass
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Dette forutsetter at Luftfartstilsynet forlenger dispensasjonen og at lokalt næringsliv dekker deler av Avinors kostnader for å videreføre driften fra 2017 og halvparten av Avinors kostnader i 2018.

[factbox id="1"]

Avinors rapport lagt til grunn

På oppdrag av SD leverte Avinor i juni en rapport om driftsalternativer for Fagernes lufthavn. I rapporten konkluderer Avinor med følgende:

Fra og med 01.04.2016 opphører FOT-rutene på Fagernes lufthavn, Leirin. Som følge av dette vil Avinor be departementet vurdere fremtidig eierskap og drift av Fagernes lufthavn som en ren charterflyplass. Fra lokalt hold er det interesse for å opprettholde flyplassen som en mulig sesongmessig charterflyplass. Formålet med dette er å ivareta den lokale satsingen på vinterskiturister.

- Når FOT-rute tilbudet opphører 1. april neste år, vil vi starte prosessen med å sesongstenge lufthavna frem til vintercharteroperasjonen starter neste vinter. Charteroperasjonen avhenger selvsagt av at Luftfartstilsynet opprettholder dispensasjonen. Vårt hovedfokus fremover blir derfor å drifte lufthavna på en god måte frem mot stengning, for så å ta opp igjen driften når vinterchartersesongen starter opp, sier divisjonsdirektør i Avinor, Margrethe Snekkerbakken.

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen