Fremtiden er gravefri.
Fremtiden er gravefri. (Foto: SSTT)

Få vannledningen inn i huset ditt – uten å grave

– Det hele startet som en førkommersiell anskaffelse som ble utlyst av Oslo kommune. Vann- og avløpsetaten (VAV) ville ha en metode for å renovere vannledninger gravefritt, men den eksisterte ikke i markedet. Hawle inngikk et samarbeid med Techni og Båsum Boring, og sammen fant vi løsningen som skal til.

  • No Dig
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Borghild Folkedal er leder for Scandinavian Society for Trenchless Tehnology (SSTT) og forretningsutvikler for Hawle Water Technology Norge AS. Nå har de sammen med teknologiutviklingsselskapet Techni AS i Horten fått på plass en prototype på maskinen som trengs for å løse oppgaven. Båsum Boring benytter i dag metoden utblokking for å renovere vannledninger med minimalt med graving. Metoden går ut på at man trekker stenger igjennom en gammel vannledning, hekter på en ny vannledning i andre enden, og drar inn den nye vannledningen. Men for hvert hus som er koblet på vannledningen, må man grave seg ned for å knytte til stikkledningen på nytt. Er det tett mellom husene, blir det dermed en del graving likevel. Men med denne metoden, slipper man altså denne oppgravingen. Alle stikkledningene kan kobles til den nye vannledningen, helt uten å grave! 

Spennende

– Vi synte jo utfordringen som ble gitt av Oslo Kommune i 2014 var veldig spennende, og da vi fikk kontakt med Techni i oppstarten av prosjektet, skjønte vi at det kunne la seg gjøre å løse det. Nå er vi i en fase der vi både søker samarbeidspartnere på den økonomiske siden og rent teknisk for å produsere bormaskin og verktøy, forklarer hun.

Prototypen har bevist at dette er mulig å få til, og dermed er vi klare til å gå over i en ny fase.

- Borghild Folkedal

– Hvilke bruksområder ser dere for dere med denne løsningen?

– I prinsippet kan den jo ha et veldig bredt bruksområde, så det er et veldig interessant konsept. Utfordringen var det vi kan kalle en «premarked bestilling», siden det altså dreide seg om et produkt som ikke fantes på markedet enda. Det er svært positivt at det offentlige er innovative nok til å etterspørre løsninger som ikke er utviklet enda. Når vi nå har en prototype klar,ønsker vi å knytte til oss de riktige samarbeidspartnerne for industrialiseringsfasen.

–Hvordan kom dere med i dette?

– Vi deltok på den dialogkonferansen som Oslo kommune, VAV holdt, og fant det så interessant at vi hadde lyst til å forsøke å svare på utfordringen. Og det greide vi altså, smiler hun. 

Perfekt

– I utgangspunktet produserer og selger vi ventiler og armaturer, så dette er jo en utfordring som passet oss meget bra. Når vi så var så heldige å få med oss Techni, som har erfaring med boreprosesser fra oljeindustrien og er et selskap som nettopp bidrar til å løse tekniske utfordringer, var suksessen et faktum, sier hun. Båsum har bidratt med hands-on råd og erfaringer fra grøfta.

– Hva går løsningen ut på?

– Vi deltok på den dialogkonferansen som Oslo kommune, VAV holdt, og fant det så interessant at vi hadde lyst til å forsøke å svare på utfordringen. Og det greide vi altså, sier Borghild Folkedal. Foto: SSTT

– Enkelt sagt er det en boresystem med en hel rekke forskjellige verktøy. Den kan lokalisere vannledningen den skal knytte seg til, navigere seg gjennom ulike grunnforhold og knytte seg til ledningen. Nå har vår protoyp bestått de testene som VAV satte som kriterier i sin NoDig Challenge konkurranse. Det betyr at prototypen har bevist at dette er mulig å få til, og dermed er vi klare til å gå over i en ny fase. Vi skal utvikle et samarbeide med ett eller flere selskaper som finner dette interessant, og som kan bidra til at prosjektet får den finansielle og tekniske soliditeten som trengs for at vi skal kunne skape en bærekraftig satsing fremover.

– Så det kan lønne seg å delta på konkurranser altså?

– Vel, både Oslo kommune sin vann- og avløpsavdeling og vi er jo klar over at selv om man har definert et behov, og faktisk har greid å utvikle en modell etter den premarkedsordren som ble gitt, så er veien fortsatt ganske lang fram til en full suksess. Når det er sagt, er vi glade for at vi satset på å løse utfordringene, og avgjort spente på fremtiden, slår hun fast. 

Innovasjon

– Her har man samlet ønske om løsninger av et problem, innovasjon og tekniske løsninger på ett brett. Hvordan har det vært mulig?

– Løsninger kommer alltid fram som følge av et samarbeid og det er tilfellet også i denne saken. Bredden som Hawle Water Technology, Techni og Båsum har til sammen, i tillegg til muligheten med å jobbe så tett opp mot sluttbruker er det som skal til for å løse et så kompleks utfordring.

Folkedal sitter også som leder for SSTT, en interesseorganisasjon som ønsker å spre kunnskap om hvilke alternativer som finnes til full oppgraving, når rør og kabler skal legges eller fornyes, såkalte «NoDig-metoder».

– Vi forbereder nå en årets NoDig-konferanse på Lillestrøm i mai, i regi av SSTT, og det gleder vi oss veldig til! Det kommer til å bli en veldig bra konferanse. De som er interessert i å gå nærmere inn i mulighetene man har for å løse fremtidens fremføringskanaler uten å grave, burde absolutt ta seg en tur, frister hun.

Program finnes på www.nodig2018.com

ANLEGGSARBEID/17. august 2018

Unik erfaringsdeling for bedre sikkerhet i anleggsbransjen

Sjefen i Nye Veier har samlet toppdirektørene fra Veidekke og BetonmastHæhre til felles sikkerhetsbefaring og erfaringsdeling på utbyggingen av E6 Kolomoen – Moelv. Et uvanlig, men nyttig, tiltak for å bedre sikkerhet i anleggsbransjen. Les hele saken

GODSTRANSPORT/17. august 2018

Vellykket debatt på Fullriggeren Sørlandet

På Arendalsuka 2018 inviterte Norconsult til debatt for å sikre bedre styring av godsflyt mellom sjø og jernbane. Fullriggeren Sørlandet ble fylt til randen med over 80 deltagere, deriblant politikere, havnesjefer, beslutningstagere og andre havneinteresserte debattanter og gjester. Les hele saken

INTERCITY/17. august 2018

InterCity gjennom Hamar: Bruløsning tatt ut av det vestre traséalternativet

- Alternativet med bru over Hamarbukta vil gi svært store ulemper i Hamar by. Vi anser det derfor ikke som realistisk å bygge Dovrebanen med en slik løsning. Da er det heller ingen grunn til å bruke tid og penger på å planlegge denne løsningen videre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen