ESA godkjenner Enovas støtte til Alcoa og Glencore

ESA godkjenner Enovas støtte til Alcoa og Glencore

EFTAs overvåkingsorgan ESA har godkjent Enovas investeringer i Alcoa og Glencore Nikkelverk.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Vi er svært fornøyde med ESAs beslutninger. Norge har nå en mulighet til å bidra til at framtidens produksjon av både aluminium, kobber og sink blir mer energieffektiv og klimavennlig, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Overvåkingsorganet ESA har vurdert om støtten fra Enova er i tråd med statsstøttereglene i EØS-avtalen, gjennom blant annet å veie eventuell konkurransevridning opp mot prosjektenes potensialer for positive energi- og klimaeffekter.

– Utviklingen av grønn teknologi i EØS-området er viktig for å opprettholde vekst og for å møte de store miljø- og klimautfordringene. ESA ser positivt på at industrien vil prøve ut mer miljøvennlige produksjonsprosesser og har også tidligere godkjent støtte til slike prosjekter, sier ESA-president Sven Erik Svedman.

Alcoa kan få inntil 280 millioner kroner i støtte fra Enova til å prøve ut en avansert smelteteknologi for en mer bærekraftig produksjon av aluminium, mens Glencore Nikkelverk kan få inntil 380 millioner til å prøve ut en ny teknologi som skal gjøre produksjonen av kobber mer energieffektiv. Disse prosjektene ville ikke ha blitt realisert uten offentlig støtte, konkluderer ESA.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen