Er innstilt til en av Norges største vegkontrakter noensinne

Er innstilt til en av Norges største vegkontrakter noensinne

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen offentliggjorde i går at Skanska er tildelt kontrakten for rv 3/rv 25 Løten- Elverum.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Kontrakten er på totalt 5,5 milliarder norske krone, hvilket omfatter den samlede betalingen til selskapet gjennom hele kontraktsperioden.

– Dette er en stor dag for Skanska Norge og jeg er utrolig stolt over at vi har vunnet en av de største veikontrakten i Norges historie. Jeg vil særlig rose våre folk i teamet som har jobbet med prosjektet i snart et år. I tett samarbeid med Statens Vegvesen og vår interne samarbeidspartner på finansieringsløsninger - Skanska Infrastructure Development - har de utviklet prosjektet med gode løsninger til det beste for trafikantene og samfunnet. Det gode arbeidet som er nedlagt, har resultert i at vi har redusert kostnadene med omlag 20 prosent, sammenlignet med det kostnadsoverslaget som Stortinget fikk forelagt for 2 år siden, sier konsernsjef Ståle Rød.

Har ansvaret i 20 år

Dette er den første OPS kontrakten innen samferdselssektoren på nesten ti år. Det betyr at Skanska har ansvaret for å bygge, drifte og vedlikeholde veistrekningen i 20 år.

Om prosjektet:

Rv3/Rv25 Løten-Elverum ligger i Hedmark kommune, og veistrekningen vil forbedre forbindelsen mellom Oslo og Trondheim. Prosjektet inkluderer ca. 15 km firefeltsvei, 11 km tofeltsvei, 7 km gangvei og sykkelsti, ny trafikkstasjon på Ånestad og ca. 30 konstruksjoner inklusiv to større viltkrysninger. Veien går stort sett i jomfruelig terreng og berører i mindre grad dagens riksvei 3 og riksvei 25. Byggetiden er anslått til ca. 2.5 år.

– Skanska har bred erfaring både nasjonalt og internasjonalt fra OPS–kontrakter, og ser frem til å komme i gang med prosjektet. Kontraktsformen der Skanska har ansvaret for finansiering, bygging, drift- og vedlikehold vil gi en bedre og en billigere vei. Vi er godt fornøyd med at kontraktsformen igjen er en del av gjennomføringsmodellene i Norge.

Skanska var mest konkurransedyktig på samlet pris og i tillegg best på tildelingskriterier, som omfatter organisering og gjennomføring av prosjektet, teknisk kvalitet for anlegget og HMS.

– Jeg er ekstra stolt av at vi har vunnet kontrakten på samtlige tildelingskriterier. Dette er et resultat av den kompetanse og erfaring vi besitter i Skanska og det gode arbeidet som er lagt ned av prosjektorganisasjonen gjennom hele tilbudsfasen.

De andre konkurrentene i konkurransen var Stamveg AS (Veidekke/Sundt) og Strabag/Acciona. Formelt er det nå en klagefrist på 10 dager. Ambisjonen er å undertegne kontrakten i slutten av mai.

BANE/24. april 2018

Bane NOR gir verktøyene som sikrer at godset kommer fram

Etter en stri vinter, der punktligheten for godstrafikken har vært langt under målet, har Bane NOR satt i verk noen kortsiktige tiltak som skal gjøre frakt av gods på bane mer forutsigbart. For Bane NOR er det viktig å bidra til at godset kommer frem på en mest mulig hensiktsmessig måte, også ved trafikkavvik. – Det vi nå tilbyr vil i sum gi økt fleksibilitet for godsnæringen. Les hele saken

Til toppen