Enova utvider teknologisatsingen

Enova utvider teknologisatsingen

På Enovakonferansen i går lanserte Enova sin nye satsing i klimakampen. Tre nye støttetilbud skal hjelpe flere klimateknologier fra utviklingsstadiet og ut i det kommersielle markedet.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Vi har ennå ikke alle løsningene verden trenger for å oppnå de nødvendige utslippskuttene. Det er behov for en enda sterkere satsing for å hjelpe fram mer norsk teknologi som kan ta Norge og verden til lavutslippssamfunnet. Derfor utvider vi nå med flere virkemidler, sa administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova da han la fram det nye støttetilbudet under Enovakonferansen.

Bringer flere nye teknologier ut i verden

Enova har så langt støttet teknologiprosjekter kun i sluttfasen – når den nye teknologien skal kommersialiseres, altså tas i bruk i full skala.

– Veien for en ny teknologi er lang og kronglete, og nå kan Enova hjelpe prosjektene enda tidligere i utviklingsløpet. Vi har forventninger til at dette vil blåse liv i flere prosjekter og bringe flere nye teknologier ut i verden, særlig i industrien og i transportsektoren, sa Nakstad.

Støtter større deler av utviklingsløpet

Enova kan nå bidra til å støtte industriprosjekter på pilotstadiet.

– Før man investerer tungt i ny teknologi, vil man gjerne redusere risikoen for at teknologien ikke fungerer. Men pilotprosjekter er kostbare, og man har et langt løp foran seg før man tjener penger på teknologien. Industrien har et behov for gode støttemuligheter i denne fasen, sa Nakstad.

Enova dekker inntil 25 prosent av de totale kostnadene med å bygge pilotanlegg for å teste energi- og klimateknologi. I prosjekter med utstrakt forskningssamarbeid med små eller mellomstore bedrifter, kan støttesatsen økes til inntil 40 prosent.

– Dette gjør vi fordi vi ønsker å stimulere også leverandørindustrien til innovasjon. Slik kan vi bidra til å bygge en sterkere industri som blir en enda større kraft i det grønne skiftet, sa Nakstad.

Tilbyr lån

I tillegg til investeringsstøtten, utvider Enova repertoaret med risikoavlastende lån. Enova tilbyr nå lån på inntil 60 prosent av kostnadene til demonstrasjonsprosjekter hvor ny energi- og klimateknologi skal testes under reelle driftsbetingelser. Fordi bedriftene løper en stor økonomisk risiko hvis demonstrasjonen feiler, er slike prosjekter ofte vanskelig å få finansiert.

– Vi ønsker å bidra til at flere våger å sette sine gode ideer ut i livet, slik at flere energi- og klimateknologier kan utvikle seg til å bli kommersielt levedyktige. Hvis demonstrasjonen feiler, kan vi ettergi hele eller deler av lånet. Satt på spissen er det altså snakk om et lån du bare må betale tilbake hvis du lykkes, og da sitter du på en fungerende teknologi med gode markedsutsikter, sa Enova-sjefen.

Styrker kravene til innovasjon

Enova viderefører dagens tilbud om investeringsstøtte til kommersialisering av ny energi- og klimateknologi, men øker maksstøtten fra 40 til 50 prosent av merkostnadene.

– Framover vil vi legge enda mer vekt på graden av innovasjon i prosjektet. Dette skal virkelig være foregangsprosjekter som kan bidra til en livskraftig forandring i retning av lavutslippssamfunnet. Her søker vi prosjekter som er vesentlig bedre på energi og klima enn eksisterende løsninger i markedet, sa Nakstad.

De nye støttetilbudene er gjort mulig av at Eftas overvåkingsorgan ESA rett før jul godkjente Enovas støtteordninger for utvikling av ny energi- og klimateknologi. Tilbudet følger også opp den nye avtalen med Olje- og energidepartementet, hvor reduserte klimagassutslipp og økt innovasjon står sentralt.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen