Enova ønsker landstrøm i flere havner

Enova ønsker landstrøm i flere havner

På Enovakonferansen utlyste Enova en ny konkurranse for å redusere utslipp fra skip ved kai, etter at de i fjor hjalp i gang 35 landstrøm-prosjekter med i alt 222 millioner kroner.

  • havn
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Landstrøm er et viktig satsingsområde for Enova når lavutslippssamfunnet skal bygges. 7 prosent av klimagassutslippene fra sjøfarten skjer mens skipene ligger til kai. Flere av anleggene vi støttet i fjor er allerede i drift og i gang med å kutte utslipp, og vi gleder oss til å være med på å realisere enda flere landstrøm-prosjekter også i år, sa markedsdirektør Audhild Kvam i Enova under Enovakonferansen.

Mest landstrøm igjen for pengene

Enovas støtte til landstrømanlegg organiseres som konkurranser. To utlysinger i fjor resulterte i til sammen 222 millioner kroner i støtte til 35 landstrøm-prosjekter langs hele kysten, og under Enovakonferansen i Trondheim ble den tredje utlysingsrunden annonsert. Søknadene blir rangert etter anleggets brukspotensial målt opp mot hvor mye støtte det er søkt om.

– Dermed får vi hjulpet i gang de aller mest kostnadseffektive prosjektene først, slik at samfunnet får mest bruk av landstrøm igjen for pengene, raskest mulig, forklarer Kvam.

Søknadsfristen er 31. mars. Vinnerne blir offentliggjort i sommer, og anleggene skal være i drift innen 1. desember 2018.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen