Harpe bru er en del av prosjektet E6 Frya-Sjoa som fikk prisen "Årets anlegg 2016".
Harpe bru er en del av prosjektet E6 Frya-Sjoa som fikk prisen "Årets anlegg 2016". (Foto: Statens vegvesen)

Enige om sluttoppgjøret for utbygginga av tidenes største veganlegg

Ny E6 mellom Frya og Sjoa i Gudbrandsdalen åpnet i desember 2016. Bare drøye året etter er Statens vegvesen og hovedentreprenørene enige om den endelige regninga for utbygginga av tidenes største veganlegg.

  • veg
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

–  Jeg er både glad og stolt over at vi og entreprenørene er blitt enige om sluttoppgjøret  i dette store og komplekse prosjektet, sier prosjektleder Rune Smidesang i Statens vegvesen.

– Sammen med entreprenørene har vi ikke bare levert et anlegg som i 2016 ble kåret til "Årets anlegg" blant 500 konkurrenter, vi er også blitt enige om et oppgjør som er innenfor Stortingets reviderte kostnadsramme - og dét på Norges største veganlegg gjennom tidene. Det kunne ikke skjedd uten dyktige folk og et godt samarbeid mellom aktørene, sier Smidesang.
 
Utbygginga av E6 Frya-Sjoa var delt i to hovedentrepriser. AF Gruppen Norge AS stod for utbygginga av strekningen mellom Frya og Vinstra mens arbeidsfellesskapet Implenia Aurstad bygde ut E6 mellom Vinstra og Sjoa. I tillegg gjennomførte elektroentreprenøren Aventi Installasjon AS det komplekse elektroarbeidet i de to tunnelene som ble bygd på strekningen, Hundorptunnelen og Teigkamptunnelen.
 
Hovedentreprenørene hadde mange underleverandører. Da aktiviteten på E6 Frya-Sjoa-utbygginga var på det mest hektiske, var mer enn 800 anleggsarbeidere i sving samtidig.

Til toppen