En grønnere grevling i tunnelen

En grønnere grevling i tunnelen

Et nytt materiale kan gjøre tunnelprosjekter billigere, sikrere og mer miljøvennlig. «Vi snakker om et mulig kvantesprang i næringen», forteller daglig leder Are Omdal i Scanmatic Elektro AS etter et pilotprosjekt med Polyurea og Foamglass i Tromsøysund-tunnelen.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Jeg har drevet i tunneler i mer enn 20 år, og jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er fremtiden, sier Omdal om et nytt isolasjonsmateriale laget av Polyurea og Foamglass.

Scanmatic Elektro AS installerer blant annet elektroanlegg og styring i norske tunneler, og de har benyttet det norskutviklede produktet Foamrox i brannsikre skaprammer. Omdal ser et stort potensiale i det nye materialet.

– Alt utstyr som står i slike miljøer vil ruste, med unntak av betong og syrefast stål. Det meste av slikt utstyr har derfor vært i betong, eller betong-kasser. Det gjør at disse elementene er svært tunge, og de er vanskelige å håndtere. Det skal passe på millimetere, og man bruker kraner og trucker for å få ting på plass.

Foamrox er utviklet av administrerende direktør Rolf Jakobsen i TPD og hans sønner, som så langt har brukt nærmere seks år i garasjen for å finne frem til lettere isolasjonsmateriale.

– Miljøet i en tunnel er veldig krevende, spesielt bak elementer, mot fjellet. Der finnes det syrer og gasser. Det spiser opp bolter og armering, og du finner mange stygge skap når du skifter elementer. Elementene har kort levetid, og det er en tung jobb under vanskelige forhold. Arbeidet kan være farlig. Betong er jo heller ikke et spesielt miljøvennlig produkt.

Mer miljøvennlig

Gründeren Jakobsen har sett etter produkter som er bedre egnet i tunnel, med lenger levetid og mindre miljøbelastning. Dessuten har han lett etter løsninger som ikke krever så store ressurser ved montering, slik at det kan bli mer tunnel for de samme pengene.

– Vi kan lage skap, trekkekummer eller hel kledning i tunnelen av det samme materialet. Potensialet er kjempestort, nesten ubegrenset. Og materialet består av returglass, så det er en miljøvennlig ressurs som bare venter på å bli benyttet. Vi snakker om kolossale mengder.

Næringen har vært gammeldags. I et HMS-perspektiv er dette nye prosjektet nesten revolusjonerende

Den første pilotleveransen besto av Foamrox skaprammer til Tromsøsundtunnelen før jul i fjor, i samarbeid med Scanmatic Elektro AS. Skaprammene ble brukt for å felle inn de røde nødskapene i tunnelveggene. Denne leveransen ble levert av GK Jakobsen AS, som drives av sønnene til Rolf.

– Materialet er så lett at de slipper å bruke store kraner. Det gjør det mulig å holde tunnelen åpen for trafikk også under montering. Elementene laget i Foamrox veier kun åtte prosent av tilsvarende elementer i betong. Et element i hvelvingen veier i dag drøyt syv tonn. Vårt element, i samme størrelse, veier 448 kilo. Dette gjør at vi kan gå ned på maskinstørrelser. Vi kan til og med benytte el-utstyr og el-verktøy inne i tunnellen, noe næringen har ønsket lenge.

Erstatter brannfarlig PE-skum

Så langt har TPD fått veldig gode tilbakemeldinger. Prosjektleder Stian Lystad hos NCC Infrastructure sier at NCC er positive til nye løsninger som kan løfte næringen fremover.

– Det har i en årrekke vært behov for et kostnadseffektivt hvelvkonsept som kan beskytte tunnelrommet mot vann og frost, samtidig som kravene til brann, røyk og lang levetid er ivaretatt. Slik hvelvløsningen beskrives har de ivaretatt, eller har til intensjon å ivareta alle disse behovene.

Elementene veier kun åtte prosent av tilsvarende i betong. Dette gjør at vi kan gå ned på maskinstørrelser. Vi kan til og med benytte el-utstyr og el-verktøy inne i tunnelen, noe næringen har ønsket lenge

Et problem med dagens tunnelkonstruksjoner er bruken av PE-skum, opplyser Jakobsen.

– Dette er et veldig brannfarlig stoff, som de benytter i alle tunneller i dag. PE-skum brannsikres med betong, og sprøytebetong der de har mulighet til det. Likevel ligger jo stoffet der, som en potensiell brannfare. Med vårt produkt er du kvitt dette problemet, fordi vi har isolasjonen i vårt element. Du trenger ikke PE-skum for å frostsikre tunnelen.

Kan redde liv

– Vi jobber også med røyk. Røykutvikling er et stort problem når det brenner i tunnel, for folk ser ingenting. Vi kan lage ventilasjon i våre elementer. Det har ikke vært mulig tidligere, fordi det ligger PE-skum på baksiden. Da kan det ta fyr. Med vårt system er det mulig å trekke røyk på baksiden, og ved en brann kan folk få noen ekstra minutter med god sikt.

Mye henger imidlertid på godkjenning sentralt i Statens vegvesen av det første konkrete produktet, som er skaprammer for nødskap i tunneler.

– Foamglass, som er hovedkomponenten i Foamrox, er allerede godkjent for bruk i tunneler. Signalene vi har fått fra næringen er at det nye materialet kan ha en betydelig samfunnsnyttig effekt. Løsningen er mye grønnere, og det er jo noe Statens vegvesen er veldig interessert i.

Are Omdal hos Scanmatic Elektro AS mener Statens vegvesen bør være mer fremoverlent, og bør vurdere bruk av det nye materialet, eksempelvis i portaler og elementer inne i tunnelene.

– Næringen har vært gammeldags. I et HMS-perspektiv er dette nye prosjektet nesten revolusjonerende. Dette er snakk om elementer som kan løftes på plass av en eller to personer, i stedet for å benytte truck, kran eller gravemaskiner. Det blir det mye eksos av.

HAVBRUK/19. februar 2018

Norge trenger Ocean Space Centre

Sintef Ocean har en i samarbeid med kunnskapsmiljøer og industrielle aktører utredet hvilke krav til fremtidig infrastruktur som må innfris for at Norge beholder posisjonen som internasjonalt ledende innen havromsteknologi. Målet er å etablerefremtidens marintekniske kunnskapssenter i Trondheim. Les hele saken

Til toppen