En fremtid for norsk luftfart

En fremtid for norsk luftfart

- Regjeringen vil videreføre en konkurranseorientert luftfartspolitikk og styrke luftfartsmiljøet her i landet. Vi ser samtidig at Norge må samarbeide internasjonalt for å få på plass rettferdig konkurranse, ryddige arbeidsforhold og sikker luftfart. Et effektivt og trygt flytilbud er viktig for næringslivet og innbyggerne.

  • flyplass
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Dette sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med offentliggjøring av Samferdselsdepartementets utredning om norsk luftfart. Utredningen gir økt kunnskap om forholdene i luftfarten og skal være et grunnlag for å ta stilling til hvordan luftfarten i Norge skal utvikles fremover. Luftfartsutredningen blir nå sendt på tre måneders høring sammen med en presisering i utlendingsforskriften.

Luftfartsutredningen

Utredningen ser på handlingsrommet i myndighetenes rammevilkår, som for eksempel passasjerrettigheter, forenklet transfer, forhåndsklarering ved flyreiser til USA (preclearance), bruk av EØS-designering og en kartlegging av luftfartsnæringen i Norge og av lønns- og arbeidsvilkår i en nasjonal og internasjonal luftfart.

Anbefalte tiltak for å sikre ansattes rettigheter

Regjeringen foreslår i utredningen å styrke samarbeidet mellom Luftfartstilsynet, Arbeidstilsynet, skattemyndigheter, Arbeids- og velferdsetaten og politiet for å fremme god håndheving av regelverket for skatt, trygd og arbeidsmiljø. Samferdselsdepartementet vil ta initiativ til et tettere etatssamarbeid.

Samferdselsdepartementet vil også se nærmere på mulighetene for et tettere samarbeid mellom Norge og Danmark og eventuelle andre land når det gjelder gjennomføring av tilsyn med HMS for flygende personell.

Internasjonalt samarbeid og harmonisering av regelverk

I januar 2014 sendte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen et brev til daværende transportkommissær i EU-kommisjonen, Siim Kallas. Norge ville med initiativet utfordre EU-kommisjonen på å ta opp diskusjonen som problemstillinger globalisering i luftfarten fører med seg. Høringsnotatet, som nå sendes på høring, berører disse utfordringene.

- Vi vil fortsette med å ta initiativ både overfor EU og overfor våre naboland på dette området. Norge har mye å bidra med i utviklingen av et felleseuropeisk regelverk, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Presiserer utlendingsforskriften

Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet har vurdert forholdet mellom Schengens grenseforordning og utlendingsforskriften og konkluderer med at det er motstrid. Arbeids- og sosialdepartementet foreslår derfor å presisere utlendingsforskriften for å tydeliggjøre at Norge følger sine folkerettslige forpliktelser etter grenseforordningen i Schengen-regelverket.

- Presiseringen vil klargjøre at utenlandsk flypersonell får bruke sin rett til forenklet innreise i Norge uavhengig av om de arbeider på et norsk eller utenlandsk fly. Dette vil i praksis bare gi flypersonell rett til mellomlanding eller "stop over" på Gardermoen og vil ikke bety noe for flyreiser innenlands i Norge, sier arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie.

Arbeids- og sosialdepartementets høringsnotat viser at regjeringens presisering av regelverket vil være i samsvar med det andre land allerede gjør. Presiseringen blir sendt på høring for å få eventuelle innspill til forskriftens formuleringer. Det er satt en høringsfrist på 7 uker.

Norwegian Air Shuttle ASA har varslet et mulig søksmål for å få avklart hvilket regelverk som gjelder. Dette tilsier en rask klargjøring.

Hvilke rettigheter gjelder?

Ansatteorganisasjoner i luftfarten har overfor Samferdselsdepartementet pekt på at det er vanskelig for flygende personell, som flytter seg mellom flere land, å ha oversikt over sine rettigheter. Høringsnotat fra Samferdselsdepartementet inneholder derfor en gjennomgang av arbeids- og trygderettslige forhold.

SMART CITY/12. juli 2018

Skal bidra til å gjøre byer energismarte

Den 6. juli annonserte EU at prosjektet +CityxChange er godkjent som “Smart City” fyrtårnsprosjekt. Powel er partner i prosjektet og skal bidra til at Trondheim som fyrtårnsby blir en energismart by. Prosjektet har en ramme på 20 millioner euro og teknologien skal demonstreres i inntil fem europeiske byer. Prosjektet ledes av NTNU. Les hele saken

VEG/11. juli 2018

Entreprenører skal bruke mindre salt på veiene vinterstid

– Gode kjøreforhold med mindre salt på veiene – det er vårt mål. Nå endres betalingsmodellen til entreprenørene slik at de får insentiv til å endre strategien rundt bruk av salt på norske veier. Det kommer både bilene, miljøet og entreprenørene til gode, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen