Elsykkeltest fra NAF: Dårlige bremser - men en klar vinner

Elsykkeltest fra NAF: Dårlige bremser - men en klar vinner

En fersk test av el-sykler NAF har gjennomført, viser store forskjeller på kvaliteten. Fem av åtte har for dårlige bremser og to modeller tåler ikke vann. White SCE Comp er en soleklar vinner som skårer høyt på alle kriteriene i testen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

El-sykler kommer til å bli et viktig transportmiddel, særlig i de større byene. Hjelpen el-motoren gir vil gjøre at flere sykler, mange vil utvide sykkelsesongen og flere vil sykle året rundt. Det er viktig at sykkelen er både trafikk- og driftssikker. Vinneren av testen skårer høyt på de fem kriteriene i testen som er: kjøreegenskaper og håndtering, batteri og ladetid, bremser, konstruksjon og kvalitet.

- Den drahjelpen el-motoren gir, er gull verdt for å få flere ut av bilen og opp på sykkelsetet, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF. – Vår test viser at det er store forskjeller både for trafikantens sikkerhet og stabil drift. Derfor er det viktig sette seg inn i tester som denne før man kjøper el-sykkel, fortsetter hun.

Bremseproblemer

Bremsene er den største svakheten på de testede syklene. De to beste syklene totalt sett har skivebremser både foran og bak, og får toppkarakter på bremsene. Det er syklene med håndbrems foran og fotbrems bak som sliter. Biltemas Yosemite-sykkel og Crescent Ella som i Norge selges som DBS City Electric, har veldig dårlige bremser. På Yosemite svikter bremsene bak på sykkelen ved 95 kilo totalvekt (sykkel og syklist). Dette er langt bak den tillatte totalvekten på 130 kilo som sykkelen er oppgitt å tåle. Crescent/DBS er enda verre. På denne svikter bremsene foran allerede ved 64 kilo til tross for at den er oppgitt til å tåle 125 kilo.

- Sykkelen fra DBS veier 24 kilo. Da kan bremsene ryke for alle som veier over 40 kilo. Det er langt under normalvekt for en voksen, slår Sagedal fast. – Sykkelen fra Yosemite veier 26 kilo. Det betyr at alle som veier over 70 kilo kan oppleve at bremsene svikter på denne, fortsetter hun.

Også på syklene Off Course City Bike og Batavus Torino svikter bremsene. Foreløpig selges ikke Bavatus i Norge.

Tåler ikke vann

I testen ble syklene utsatt for vann tilsvarende kraftig regnvær. Tre sykler fikk problemer med elektronikken etterpå. E-green P2 Hybrid Lady som kom på andreplass i testen, nektet å starte. Det samme gjaldt Benelli Classica. Sykkelen fra EcoRide fikk problemer med displayet og el-assistenten fungerte ikke som den skulle.

- Dette er nok ikke vestlandssykler. Selv om elektronikken fungerte igjen da syklene tørket, må beskyttelsen være så god at du får brukt elmotoren i regnvær, sier Inger Elisabeth Sagedal,
- Både trafikksikkerhet i form av bremser og driftssikkerhet ved at elektronikken tåler regnvær, bør være viktige kriterier for elsykkel-kjøpere, avslutter hun.

JERNBANE/ 9. november 2018

Tallet på togreiser fortsetter å øke

NSB melder at veksten i persontrafikken fortsetter. Etter årets første åtte måneder hadde NSB 8,1 prosent flere passasjerer enn i samme periode i fjor. -At veksten fortsetter år etter år er svært gledelig, sier konserndirektør i NSB persontog, Arne Fosen. Les hele saken

LUFTHAVN/ 8. november 2018

Kontrakten for Tromsø lufthavns nye terminalprosjekt er signert

– Nå er det offisielt, nå begynner arbeidet med å skape en ny arktisk hub som han bidra til økt vekst i hele regionen,» Sier Eskild Andersen. «Prosjektet har høy prioritet da trafikkveksten i nord forventes å fortsette, og vi gleder oss til å kunne få bedre kapasitet og fasiliteter i Tromsø. sier Thorgeir Landevaag, divisjonsdirektør i Avinor. Les hele saken

SKRED/ 8. november 2018

Skredsikringsprosjekt på E136 offisielt opna

– Det skal vere trygt å ferdast på norske vegar. Difor har denne regjeringa satsa mykje på skredsikring i djupe dalar og langs bratte fjell. E136 gjennom Romsdalen er ei særs viktig transportåre med mykje tungtransport. Med skredsikringa ved Horgheim, sørger vi no for betre framkome og trafikktryggleik for bilistane på denne strekninga, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen