Elementbygging på Holmestrand stasjon

Elementbygging på Holmestrand stasjon

I stedet for å bygge om den gamle stasjonen, valgte Jernbaneverket å bygge nye Holmestrand stasjon inne i fjellet.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

I fjellet rett bak Holmestrand sentrum er det sprengt ut en enorm fjellhall. Totalt er det sprengt ut mer enn 130 000 kubikkmeter fjell, noe som har gitt en enorm fjellhall som er 18 meter høy og 35 meter bred på det meste.

- Dette blir en av de stasjonene med størst kapasitet i Norge. Her skal tog kunne passere i høy fart, samtidig som det står tog på stasjonen, forteller Even Mannion, kontraktsingeniør i Skanska. Sporene er dimensjonert for hastigheter opp mot 250 kilometer i timen. Etter planen skal den nye stasjonen tas i bruk høsten 2016.

Akustikk

Den nye stasjonen ligger langt inn i fjellet. Adkomsten er via to tunneler og en fjellheis til boligfeltet over stasjonen. I begge adkomsttunnelene er det brukt Leca Veggelementer og Byggeplank i taket.

- Opprinnelig var det prosjektert med metallplater og profiler i adkomsttunnelene, og støpte betongvegger på begge sidene, men dette ble droppet på grunn av akustikken i tunnelene. Leca-elementene gir en langt bedre akustikk, forteller Mannion.

I tillegg er det brukt Leca Byggeplank i de tekniske rommene både i den nordlige og sydlige delen av stasjonen. I alt er det omtrent 2300 kvadratmeter Byggeplank og 1000 kvadratmeter Veggelementer som har blitt levert .

På høykant

Veggelementene er satt på høykant og forankret med bolter i fjellet. På det høyeste skjøtes elementene til 7,5 meters høyde. Tunnelene har en kurve som har vært en kompliserende faktor ved montasje av Byggeplanken.

- Svingen på tunnelen er en utfordring vi har løst ved å dra i fra hverandre Leca-plankene, forskale og støpe igjen med armering. En av fordelene med elementene er at de er enkle og raske å montere, sier han.

Montert på tre uker

På bare tre uker var elementene i den nordre adkomsttunnelen montert. Mellom elementene og fjellet blir det også fylt opp med Leca lettklinker for mothold og drenering.

- Vi har gjort oss noen erfaringer med elementene og lært oss håndteringen. Når man kommer i gang er det en effektiv og praktisk løsning som gir et godt resultat, avslutter Even Mannion i Skanska.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen