Elektroarbeider i Granstunnelen

Elektroarbeider i Granstunnelen

På oppdrag for Statens vegvesen jobber Aventy Technology med arbeider knyttet til elektro og styring, regulering og overvåking (SRO) på riksveg 4 mellom kommunegrensen og Jaren.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

[factbox id="1"]

I disse dager jobber rundt 15 personer blant annet med å trekke kabler inne i Granstunnelen.

De to tunnelløpene i Granstunnelen var ferdig sprengt ut i slutten av mai 2015. Siden da har det blitt gjort mye arbeid inne i de to tunnelløpene. Blant annet er det montert vann- og frostsikring, vegbanen gjennom de to løpene på 1,7 kilometer er bygget og asfalt lagt. I disse dager jobber omkring 15 representanter fra Aventi Techology med elektroarbeider inne i de to tunnelløpene.

Forutsatt at det ikke oppstår noe uventa, vil Aventi Technology bli ferdig med sin jobb på riksveg 4 i Gran før sommeren. Etter Aventi Technology er ferdig med sin jobb, skal Granstunnelen sikkerhetsgodkjenning før trafikken på riksveg 4 kan ta i bruk tunnelen.

På prosjektets side på facebook Statens vegvesen riksveg 4 Hadeland kan du se en film av noe av arbeidene som foregikk onsdag 25. januar.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen