Ekebergbanen har kjørt i 100 år

Ekebergbanen har kjørt i 100 år

Søndag 11.juni var det på dagen ett hundre år siden prøvedrift med trikk ble etablert fra Jernbanetorget til Sæter. Forlengelsen til Ljabru kom i 1941.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Hundrevis av mennesker samlet seg på Holtet for å hylle jubilanten der det ble en flott dag for hele familien. Den beste bevarte av de gamle Ekebergbanevognene var nymalt og vakker, og la grunnlaget for en dag med mimring og gode historier.

[youtube id="ozCPqoPgDj4"]

Til og med været var samarbeidsvillig, og ga oss et opphold de timene arrangementet varte - med et lite rom på hver side. Jan Erik Larssen ledet oss gjennom en dag med musikalske godbiter og gratulasjoner fra ordfører Marianne Borgen, Rutersjef Bernt Reitan Jenssen og administrerende direktør i Trikken, Birte Sjule. Barna hadde mange aktiviteter å velge mellom, der en tur med modellen av den gamle ekbergbanevogna nok kanskje sto høyest i kurs.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen