E6-prosjekt - opp mot 400 millioner kroner spares

E6-prosjekt - opp mot 400 millioner kroner spares

- Regjeringen ønsker å bygge og drifte infrastruktur i Norge så effektivt og kostnadsbesparende som mulig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Nye Veier AS sitt mandat har vist flere ganger at det er mulig å bygge vei rimeligere. Ved å overføre denne strekningen til Nye Veier, kan nesten hele kostnaden ved veiutbyggingen spares, sier samferdselsministeren.

Strekningen E6 Skjerdingstad-Melhus S er en del av utbyggingen sør for Trondheim og er kostnadsestimert til 450 millioner kroner. Ved å se strekningen i sammenheng med Nye Veier AS sin utbygging av E6 Skjerdingstad-Ulsberg vil det kunne gi besparelser i størrelsesorden 280-400 millioner kroner.

Overføring til Nye Veier

Blant annet er det stort overskudd av steinmasse på strekningen Skjerdingstad-Melhus, mens det på strekningen Skjerdingstad-Ulsberg er stort underskudd av masse. Ved å utnytte dette samtidig, kan det spares anslagsvis 150-200 millioner kroner.

Statens vegvesen støtter en slik overføring til Nye Veier AS. Nå gjenstår behandling i Stortinget før forslaget kan endelig gjennomføres.

ITS/14. november 2018

Oslopakke 3 legger bedre til rette for miljøvennlige reiser

– Oslopakke 3 er en videreføring av initiativene som førte til vedtak om innføring av bompengesystem rundt Oslo. Som i andre byer har bompengeinnkreving finansiert veg- og kollektivutbygging i Oslo. Dette vil nok prege arbeidet med Oslopakke 3 også rent teknisk. Les hele saken

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen